Blog

Media społecznościowe w 2021 roku. 3 (skuteczne) sposoby na większą sprzedaż i zainteresowanie odbiorców

Autor:  Patrycja Pałka
23.02.2021
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   1
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

W 2020 roku wszyscy mieliśmy okazję być świadkami kompletnego przeorganizowania życia codziennego, gospodarki i rynku. Zmiany przyszły niespodziewanie i każdy, kto nie potrafił się do nich dostosować, niestety szybko wpadł w nieprzyjemne tarapaty, których następstwa odczuwać może do dziś.

COVID-19 wpłynął na ekspresową digitalizację znacznego obszaru marketingu, sposób postrzegania prowadzonej działalności oraz zachowania, jakie wykształciły się w przestrzeni Internetu. Rynek on-line odnotował gwałtowny wzrost liczby użytkowników, a każdy z nich zaczął szukać swojego miejsca i sposobu na utrzymanie się na tyle wysoko, aby przetrwać trudny czas.

2020 minął, pozostawiając rzeczywistość lekko skołowaną, ale już dużo pewniej kroczącą w kierunku postępu. Aby jednak dotrzymać jej kroku, warto dostosować się do panujących zasad, gdzie jedną z tych podstawowych jest czynna działalność w mediach społecznościowych.

W dobie dystansu społecznego i zakazu prowadzenia biznesu off-line, komunikacja za pośrednictwem platformy społecznościowej to bardzo często jedna z ostatnich desek ratunku. Nie sztuką jest jednak posiadać konto na Instagramie, czy Facebooku, a efektywnie nim zarządzać.

Ale właściwie po co i jak robić to skutecznie? Odpowiadamy w poniższym wpisie.

Sprawdźcie koniecznie, czy stosujecie się do trendów i etyk, które warto naśladować w trosce o swój biznes.

Etyka merketingowa – co dobrego może wnieść w trendy mediów społecznościowych?

Jeśli poważnie i długofalowo podchodzisz do swojej pracy, powinnieneś wiedzieć, że etyka merketingowa ma decydujące znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowej i większość konsumentów naprawdę zwraca na to uwagę.

Każdego z nas przyciągają marki, które po prostu wnoszą coś dobrego do świata – promują zrównoważony rozwój i inwestycję w pracownika, ochronę środowiska, czy odpowiedzialność społeczną. Popularyzacja haseł, za którymi kryje się niekłamana chęć budowania biznesu na wartościowych zasadach, może nie tylko przyciągnąć uwagę Twoich klientów, ale także zwrócić inwestycję przeznaczoną na płatną reklamę.

Uwzględnienie i wykorzystanie wartości takich jak uczciwość i odpowiedzialność w kampanii reklamowej, to nie tylko dobry pomysł, ale i nieoceniona korzyść dla biznesu. Klient znacznie szybciej podejmie decyzję zakupową, w oparciu o perspektywę moralną, niż kompletnie bez powodu.

Jak skutecznie wykorzystać etykę marketingową w mediach społecznościowych?

W sposób prostszy, niż możemy się spodziewać! Otóż cały sekret tkwi w transparentnym przedstawieniu marki, za pomocą narzędzi dostępnych w social mediach.

Komunikuj się ze swoimi odbiorcami za pomocą stories, w których mówisz o tym, jak powstaje Twój produkt, czy usługa. Opowiadaj, skąd pozyskujesz materiały, u jakich dostawców się zaopatrujesz oraz w jaki sposób wspierasz lokalnych przedsiębiorców.

Im więcej Twoi klienci wiedzą o Twojej działalności i poszczególnych etapach jej tworzenia – tym większy ma to wpływ na proces decyzyjny.

Według badań ponad 94% konsumentów jest znacznie bardziej lojalna w stosunku do marek, prezentujących przejrzysty proces rozwoju. Taka forma komunikacji zapewnia autentyczność i znacznie wyższy poziom zaufania. Dzięki temu wzrasta nie tylko zainteresowanie ze strony stałych odbiorców, ale także wskaźniki utrzymania pozyskanego klienta. A w dzisiejszych czasach, gdzie na każdym kroku dostepna jest alternatywa produktu, czy usługi - utrzymanie pozyskanego klienta ma integralne znaczenie dla biznesu. 

O czym mówić na stories?

  • Pokazuj kulisy prowadzenia firmy. Nie bój się porażek.

Ludzie czują znacznie mocniejszą więź z kimś bardziej „ludzkim” niż z wiecznie uśmiechniętymi, sztucznymi twarzami na okładach pism i poradników biznesowo-coachingowych. Niezbyt przyjazny początek tygodnia? Niesforny kurier, który nie dostarczył po raz kolejny materiałów na czas? Chwilowa stagnacja i marazm? Wszyscy codziennie borykamy się z podobnymi problemami, a kiedy mamy świadomość współistnienia z innymi w niedoli – wtedy właśnie buduje się więź. Kiedy prezentujesz taką ludzką stronę swojego biznesu, wzrasta Twoja wiarygodność, ale też poziom sympatii do "twarzy Twojej marki".

Oczywiście nie zachęcamy do dzielenia się jedynie mało przyjemnymi momentami, ale warto pamiętać, że również te w niemałym stopniu budują wizerunek firmy.

  • Uświadamiaj

Archetyp marki, który powstaje i kształtuje się w oparciu o edukację, pomoc i uświadomienie to kolejny, skuteczny sposób na zbudowanie silnej więzi z klientem.

Najlepszym na to przykładem jest amerykańska firma F&B Panera, która uznała, że ludzie mają prawo wiedzieć o swojej żywności, jak najwięcej. Urzeczywistniając to założenie, marka uruchomiła serie „Food Interrupted”, w której poprzez wywiady z ekspertami z branży spożywczej, zwiększa transparentność swoich działań, wtajemniczając odbiorców w fakty dotyczące diet roślinnych, dobrostanu zwierząt, czystego odżywiania i przejrzystości składników. Efekt? Wzrost wiarygodności i zaufania u stałych klientów i zaciekawienie u nowych, a także znacznie bardziej pozytywny odbiór na tle innych marek, w tej samej branży.

  • Angażuj się społecznie

Nikogo nie trzeba chyba przekonywać o słuszności działań społecznych i charytatywnych. Oczywiście każda bezinteresowna pomoc jest tą najwięcej wartą, ale kiedy kierują nami prawe pobudki – warto o tym mówić.

Konsumenci bardzo częstą chcą zobaczyć, jaki marka wywiera wpływ, jakie ma zasady i czym kieruje się w codziennej polityce. Oczywiście duże korporacje mają znacznie większe szanse na dotarcie do szerszej grupy odbiorców, ale za to mniejsze przedsiębiorstwa są w stanie zdobyć dzięki temu zaufanie na rynku lokalnym, który nierzadko jest wystarczającym polem manewru.

Odpowiedzialność społeczna jest wprowadzaniem pozytywnych zmian poprzez pomoc ludziom w potrzebie lub wspieraniem dobrych celów. Kiedy marka jest znana z tego, że broni słusznych idei, sprzyja to zaufaniu i lojalności klientów.

Natura górą

Nie jest żadną tajemnicą, że media społecznościowe aż kipią od filtrów, przeróbek i próby przekłamywania rzeczywistości. Tę mało elegancką praktykę obserwujemy na każdym kroku - od mikroinfluencerów, po światowe marki.

Jednak brutalna rzeczywistość pandemii (i nie tylko) zweryfikowała takie zachowania. Długotrwały lockdown i realia, którym chcąc nie chcąc musieliśmy poddać się wszyscy, samoistnie sprawiły, że większość użytkowników mediów społecznościowych zaczęła stawiać na naturalność, czyniąc tym samym z niej jedną z największych zalet. Dysonans pomiędzy tym, co na ekranie smartfona, a stanem faktycznym stał się już tak duży, że bez sensu było udawać, że jest inaczej. 

Najbardziej nawet wpływowi i oporni influencerzy zaczęli prezentować spontaniczny i naturalny wizerunek, dając początek nowemu kierunkowi.

Jeśli więc prowadzisz działalność, w której często publikujesz zdjęcia lub wideo w mediach społecznościowych – wrzuć na luz.

Naturalne zachowanie i wiarygodne, niepozowane sztucznie zdjęcia znacznie szybciej wzbudzą zainteresowanie odbiorców.

Daj głos

Każda moda ulega kiedyś przemianie, ustępując miejsca innym, lepszym (lub niekoniecznie) rozwiązaniom. Tak też stało się w czasie pandemii, kiedy zamknięci w czterech własnych ścianach, zaczęliśmy chętniej sięgać po e-booki i podcasty, aniżeli zaglądać do mediów społecznościowych.

Już w trzecim kwartale 2020 roku, zainteresowanie treściami audio wzrosło do 3 milionów, a liczba nowych instalacji osiągnęła pułap 125 tysięcy. Trend ten tylko wzrastał w dalszej części roku, a w 2021 wkroczył już znacznie pewniej niż 12 miesięcy temu.

Materiały audio wręcz zalewają różne obszary marketingu, wznosząc na szczyty popularne marki, lokalne przedsiębiorstwa, a także nieznanych odtąd twórców.

Czy zatem warto zastanowić się nad uzupełnieniem działalności w mediach społecznościowych, o podcasty?

Oczywiście, że tak. Niezależnie od tematyki, dobrze przygotowane, wartościowe, edukacyjne lub po prostu ciekawe treści przyciągają uwagę odbiorców. Może to być doskonałe narzędzie do promocji firmy i krok milowy na drodze zainteresowania ofertą potencjalnych klientów.

Podcasty w przeciwieństwie do wideo, czy zdjęć nie wymagają od odbiorcy tak dużego zaangażowania i spokojnie mogą być odsłuchiwane na przykład podczas jazdy samochodem, treningu, czy weekendowego gotowania. Warto jednak pamiętać, że tematyka firmowych podcastów powinna być związana z profilem i działalnością firmy.

Treści mogą poruszać obszary lifestylowe, fabularne, czy edukacyjne. Doskonale sprawdzają się porady dotyczące rozwiązania problemów grupy docelowej, głosy ekspertów i doradców, a także wymiana doświadczeń.

Zalety z tworzenia podcastów mogą być typowo sprzedażowe lub wizerunkowe. Jeśli jednak brak Ci pomysłu, czasu i funduszy na tworzenie własnych cykli, można zainwestować we współpracę z innymi twórcami, przeprowadzaną w ramach kampanii reklamowej. Lokowanie produktu i jego zalet w treści materiału, to fantastyczny sposób na zwiększenie zasięgów i zainteresowania.

Firmowe podcasty pomagają w budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z klientami, dostarczają obustronnych korzyści, a także poszerzają wizerunek marki w świadomości klienta.

Social Media ewoluują wraz ze społeczeństwem i sytuacją na świecie, kreując nowe trendy. Biorąc pod uwagę fakt stałego wzrostu użytkowników i proporcjonalnie rosnącego zainteresowaniem pod kątem biznesowym – jest to idealne narzędzie do rozwijania firmy w XXI wieku.

Chcesz zobaczyć, jak my to robimy? Zajrzyj do naszej oferty i wybierz rozwiązanie idealne dla siebie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   1
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Pozostałe wpisy

10 lat IBIF.PL
18.12.2020
Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.