Blog
Evergreen content – czym są treści, które działają nie przez miesiąc lub rok, ale całe lata?
Treści wiecznie zielone lub wiecznie żywe, czyli polski termin określający evergreen content brzmi dość metaforycznie. Tymczasem takie publikacje przynoszą mnogość praktycznych, biznesowych korzyści. Raz stworzone przyciągają czytelników (i potencjalnych klientów) nawet latami. Jakie rodzaje wiecznie zielonych treści możesz tworzyć oraz na jakie błędy uważać podczas ich przygotowywania? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Spis treści:
- Evergreen content a content sezonowy
- Jakie treści evergreen możesz tworzyć?
- Dlaczego evergreen content ma znaczenie dla Twojej firmy?
Evergreen content a content sezonowy
Do treści evergreen należą wszelkie publikacje, które nie tracą na aktualności wraz z upływem czasu, a więc między innymi popularne wśród użytkowników artykuły poradnikowe. Ich przeciwieństwem są publikacje sezonowe odnoszące się do konkretnych wydarzeń i trendów. Tego typu artykuły mogą w zależności od branży opisywać najlepsze prezenty na dzień matki 2025 roku, letnie festiwale muzyczne czy świąteczne jarmarki. Sezonowe treści wymagają nie tyle odświeżenia w kolejnych latach, co stworzenia zupełnie nowych wersji artykułów.
Jakie treści evergreen możesz tworzyć?
Spośród różnych rodzajów treści evergreen możesz wybrać te najbardziej dopasowane do swojej branży i strategii biznesowej. Ponadto niektóre formaty lepiej sprawdzą się na stronie głównej serwisu lub w jednej z osobnych zakładek, a inne jako blogowy artykuł.
Poradniki
Prawdopodobnie nie istnieje użytkownik, który nigdy nie szukał w internecie sposobów na rozwiązanie jakiegoś problemu. Dlatego jednym z popularniejszych wśród odbiorców formatów evergreen są poradniki. Pełne przydatnych wskazówek artykuły poradnikowe zoptymalizowane pod SEO będą latami przyciągać kolejne osoby na stronę. W przypadku prowadzenia sklepu z akcesoriami kuchennymi, dobrym pomysłem będzie stworzenie rozbudowanego poradnika odpowiadającego na pytanie: jak zrobić idealne ciasto na włoską pizzę. Przepisy kulinarne to jedne z treści nigdy nietracących na aktualności.
Listy top 10
Kolejnym popularnym typem publikacji evergreen są listy top 10. Wielu użytkowników je uwielbia, ponieważ są łatwe do przyswojenia oraz zawierają zestawienia różnych wariantów, spośród których można szybko wybrać odpowiednie dla siebie rozwiązanie. Dla biura turystycznego dobrym wyborem będą artykuły wymieniające na przykład 10 najpiękniejszych plaż w Europie, 10 najbardziej egzotycznych kierunków podróży czy 5 zachwycających, a zarazem mało znanych miejsc w Polsce. Osoby planujące wyjazd często szukają tego typu szybkich w lekturze zestawień.
Definicje i przewodniki po zagadnieniach
Jeśli oferujesz produkty lub usługi w ramach specyficznej, wymagającej specjalistycznej wiedzy branży, koniecznie zastanów się nad stworzeniem słownika pojęć poszukiwanych przez potencjalnych klientów. Definicje powinny być jak najprostsze do zrozumienia przez określoną grupę odbiorców. Uważaj na klątwę wiedzy – z tym zjawiskiem psychologicznym mamy do czynienia wtedy, gdy osoba mająca specjalistyczną wiedzę na dany temat nie potrafi wyjaśnić zagadnienia osobie niedysponującej identycznym poziomem wiedzy.
Recenzje produktów i usług
Konkurencja różnorakich produktów na rynku jest na tyle zaciekła, że wiele osób przed zakupem gromadzi informacje o interesujących je artykułach. Dlatego warto publikować recenzje – szczególnie takie, które pozostaną aktualne przez długi czas, ponieważ nie odnoszą się do produktów sezonowych. W przypadku sklepu internetowego z kosmetykami odpowiednimi tematami będą choćby takie jak „naturalne kosmetyki dla cery wrażliwej” bądź „najlepsze kremy przeciwzmarszczkowe na rynku”. Takie recenzje mają szansę przyciągać użytkowników przez lata, oczywiście o ile skład opisywanych w nich produktów się nie zmienia.
FAQ – często zadawane pytania
Sekcje FAQ (Frequently Asked Questions) nadają się do publikacji na stronie głównej serwisu bądź w osobnej zakładce strony. Wielu potencjalnych klientów szuka odpowiedzi na te same lub podobne pytania, dlatego jak najbardziej warto stworzyć treść FAQ, która rozwieje wątpliwości znacznej liczby użytkowników. Evergreen content tego typu pomoże w budowaniu autorytetu marki, a także ograniczy powtarzające się pytania klientów.
Frequently Asked Questions warto dopracować pod względem SEO, by strona osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Zastanów się więc, jakie pytania często padają ze strony klientów i odpowiedz na nie w wyczerpujący sposób. Możesz też zajrzeć po inspirację na strony swojej konkurencji, szczególnie jeśli dopiero od niedawna prowadzisz działalność.
Case study
Popularną treścią evergreen jest też case study. Studium przypadku prezentuje konkretne rozwiązania, które pomogły firmom lub osobom w osiągnięciu sukcesu w jakiejś dziedzinie. Publikacje dotyczące konkretnych sytuacji potrafią wzbudzić niemałe zaciekawienie u użytkowników, a także wpłynąć na ich decyzje zakupowe.
Dlaczego evergreen content ma znaczenie dla Twojej firmy?
Sztuka tworzenia treści, które nigdy się nie zestarzeją, może pomóc w rozwoju Twojego biznesu, dodatkowo jest korzystna z wielu perspektyw.
Zapewnia stały ruch na stronie
Wyzwaniem dla wielu właścicieli firm jest pozyskiwanie ruchu na stronę internetową. Wymaga to choćby inwestycji w kampanie reklamowe w Google Ads lub w social mediach. Takie działania mogą oczywiście przynieść szybki efekt, ale wyłącznie wtedy, gdy reklamy pozostają włączone i są opłacane. Evergreen content natomiast to szansa na ruch organiczny, niepowiązany z kampaniami reklamowymi. Raz stworzona i opublikowana treść będzie przyciągać kolejne osoby na stronę internetową przez lata.
Poprawia wyniki SEO
Jeśli Twój evergreen content budzi zainteresowanie użytkowników, a zarazem zawiera precyzyjnie dobrane frazy kluczowe, prawdopodobnie pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie serwisu. Dodatkowo wyjątkowo interesujący artykuł może być chętnie udostępniany innym przez wpływowe osoby z branży. Prowadząc sklep jubilerski, warto napisać na przykład wyczerpujący, pełny konkretnych wskazówek artykuł o wyborze pierścionka zaręczynowego. Taka treść będzie wciąż aktualna. Trzeba jednak pamiętać o jej optymalizacji pod kątem SEO – tym bardziej że opisuje temat poruszany już przez liczną konkurencję.
Zwiększa autorytet w branży
Tworząc wartościowy evergreen content, masz szansę zyskać status wiarygodnego źródła informacji w swojej branży. Prowadząc sklep internetowy z produktami spożywczymi, warto na przykład stworzyć artykuł o zdrowych nawykach żywieniowych, najlepiej poruszający zagadnienie z wielu perspektyw i odwołujący się do naukowych badań.
Buduje grono lojalnych klientów
Evergreen content doskonale sprawdzi się w celu budowy grupy zaufanych klientów. Artykuły dostarczające wartościowych informacji tworzą między ich autorem bądź danym serwisem relację zaufania, niezwykle cenną z biznesowego punktu widzenia. Osoba, która z zainteresowaniem przeczytała publikację opracowaną przez dietetyka o tanich, a zarazem wartościowych produktach spożywczych, chętnie zapozna się z kolejnymi treściami dotyczącymi zdrowymi jadłospisu.
Opracowywanie treści evergreen – uwaga na błędy
Każda strategia contentowa jest narażona na wystąpienie błędów, również ta dotycząca treści evergreen. Niektóre z nich mogą znacząco wpłynąć na skuteczność contentu, dlatego warto je poznać i ich unikać.
Pomijanie odbiorcy
Jedną z ważniejszych zasad podczas tworzenia treści biznesowych jest dopasowanie ich do grupy docelowej. Twórcom contentu tymczasem nierzadko zdarza się rozmijać z potrzebami czytelników zarówno pod względem merytorycznym, jak i językowym (odnoszącym się do poziomu trudności używanego słownictwa). Jeżeli nie dostosujesz treści do oczekiwań swojego odbiorcy, prawdopodobnie nie znajdzie on w niej niczego wartościowego dla siebie. Niewskazane są choćby publikacje evergreen operujące branżowym słownictwem niezrozumiałym dla Twojej grupy docelowej. Inaczej powinien wyglądać artykuł o inwestowaniu przeznaczony dla osób niebędących specjalistami w tej dziedzinie, a inaczej ten kierowany do doświadczonych inwestorów.
Brak aktualizacji
Nawet najbardziej wartościowy materiał evergreen z czasem może stać się częściowo nieaktualny i niekompletny. Dlatego regularnie sprawdzaj aktualność swoich materiałów i uzupełniaj je o nowe informacje. Warto też dodawać datę edycji, by użytkownicy wiedzieli, że treść zawiera dane zgodne z obecną rzeczywistością. Na przykład w przypadku publikacji w 2022 roku artykułu o najlepszych narzędziach SEO, trzeba pamiętać, że po kilku latach narzędzia mogą wzbogacić się o nowe funkcje, zniknąć z rynku bądź zostać zastąpione nowymi rozwiązaniami. Wtedy warto uzupełnić treść o aktualne informacje.
Niedostateczne uwzględnianie SEO
Możesz stworzyć doskonały pod względem merytorycznym evergreen content, ale nigdy nie dotrzeć z nim do potencjalnie zainteresowanych użytkowników. Do takich sytuacji dochodzi, gdy zaniedba się optymalizację pod kątem SEO. Precyzyjnie dobrane za pomocą narzędzi frazy kluczowe, linkowanie wewnętrzne i meta tagi – te elementy musisz wziąć pod uwagę, by Twoje artykuły trafiły do odbiorców. Wykorzystaj narzędzia do badania słów kluczowych, takie jak Senuto, Surfer czy Übersuggest, by zrozumieć, czego szukają użytkownicy.
Nadmierna liczba linków
Chociaż linkowanie do wiarygodnych źródeł jest ważne, linki umieszczane w nadmiarze będą rozpraszać uwagę czytelnika. Opublikowane w artykule o zdrowym stylu życia dziesiątki linków prowadzących do innych artykułów przytłoczą odbiorcę i zniechęcą go do zapoznania się z całością treści. Linki zewnętrzne powinny stanowić dodatek, a nie główną zawartość artykułu.
Zbyt ogólna treść
Evergreen content powinien być wartościowy i konkretny. Zbyt ogólna treść może nie sprostać oczekiwaniom użytkowników. Zamiast artykułu „Jak zadbać o swoje zdrowie?” warto postawić na porady typu „Jak obniżyć poziom kortyzolu? Dieta dla zestresowanych”. Możesz również opracować różne wersje artykułu – dla początkujących, średnio zaawansowanych i ekspertów.
Brak osobistej perspektywy
Czasem za jakiś rodzaj błędu, szczególnie w przypadku marek osobistych, można uznać brak osobistego podejścia do zagadnienia. Zbyt formalne i bezosobowe teksty mają mniejszą siłę przyciągnięcia uwagi czytelników, nawet jeśli zawierają wartościowe informacje. Ludzie chętniej zapoznają się z treściami, które nie tylko przekazują wiedzę, lecz także angażują emocjonalnie. Artykuł „Jak kupić pierwsze mieszkanie?” napisany w sposób encyklopedyczny i pełny żargonu będzie trudny do przyswojenia. Warto dodać przykłady z życia i w ten sposób wzbogacić treść o emocjonalny kontekst.
Tworzenie evergreen content wymaga przemyślanej strategii. Z drugiej strony długoterminowe korzyści, takie jak nieprzerwane generowanie ruchu i wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, są tego warte. Jeśli zastanawiasz się nad strategią evergreen content i potrzebujesz wsparcia w tej dziedzinie, zapraszamy do kontaktu: www.ibif.pl/kontakt. Chętnie doradzimy również w innych kwestiach marketingowych dotyczących między innymi pozycjonowania i kampanii Google Ads.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!
Komentarze