Blog

Angażujący i legalny konkurs na Facebooku? Zobacz, jak go zorganizować

Autor:  Praktykant
06.11.2024
Oceń wpis:
średnia ocen:   0/5 - liczba głosów:   0
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Szukasz niebanalnych form promocji biznesu w social mediach? Planujesz na przykład zorganizować konkurs na Facebooku, ale nie do końca wiesz, od czego zacząć, oraz co zrobić, by nie narazić się na karę? Zajrzyj do poniższego artykułu i dowiedz się, jak stworzyć konkurs na Fb, który będzie w pełni legalny i jednocześnie wzbudzi zainteresowanie wśród obserwujących.

Dlaczego warto zorganizować konkurs na Facebooku?

Akcja konkursowa to jedna z doskonalszych metod na zaangażowanie społeczności i rozwój marki online. Dlaczego? Jakich korzyści możesz się spodziewać, tworząc przemyślany i – co ważne – zgodny z wymogami Fb konkurs? Przedstawiamy poniżej.

Wzrost świadomości marki

Mało kto nie lubi wygrywać, dlatego konkurs to dobra okazja, by przyciągnąć uwagę. Dając użytkownikom szansę na zdobycie nagrody, sprawisz, że chętniej skomentują czy udostępnią Twój post, a to automatycznie zwiększy widoczność Twojego profilu. W końcu im większa aktywność, tym bardziej algorytmy Facebooka doceniają daną markę i promują ją wśród odbiorców.

Nie warto ograniczać się do jednego konkursu, ale postarać się o regularne działania. Organizowane raz na jakiś czas konkursy pomagają zwiększać świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Z każdą kolejną akcją Twoja firma będzie zyskiwać coraz większą rozpoznawalność, a uczestnicy zaczną ją kojarzyć z pozytywnymi emocjami wynikającymi z otrzymanej szansy na wygraną.

Bardziej lojalna społeczność

Angażujące fanów konkursy na Fb stanowią też dobry sposób na budowę trwalszych relacji z klientami. Poprzez wszelkie kreatywne wyzwania czy pytania możesz pobudzić ich do większej interakcji ze swoimi treściami. W ten sposób nie tylko zacieśnisz więzi użytkowników z marką. Sprawisz również, że Twoi fani poczują się częścią większej społeczności.

Baza treści od użytkowników

Organizacja konkursu na Facebooku pozwoli Ci również zdobyć wartościowe informacje od uczestników. Przede wszystkim możesz w taki sposób pozyskać opinie dotyczące swoich produktów bądź usług, o ile będą one nagrodą w akcji. Wiele osób chętnie dzieli się wrażeniami odnośnie do zdobytej nagrody. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by zapytać o zdanie „milczących” zwycięzców konkursu na Fb. Opinie to jedno ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych, które często wręcz decyduje o tym, czy ktoś skorzysta z oferty. Możesz je następnie wykorzystać w wielu miejscach – na swojej stronie internetowej, w social mediach czy newsletterze. Pamiętaj, by przed publikacją opinii zapytać autora o zgodę.

Zauważ, że opisy wrażeń związanych ze skorzystaniem z produktu bądź usługi niekoniecznie muszą mieć formę tekstową. Zwycięzcy konkursu na Facebooku mogą również „opakować” swoje opinie w formę zdjęć czy filmów, jeśli są im one bliższe. Treści od realnych użytkowników dodadzą Twoim działaniom autentyczności, której rola w internetowej rzeczywistości jest nie do przecenienia.

Większy ruch na stronie internetowej

Korzyścią, a zarazem celem konkursu na Facebooku, może być również większa liczba odwiedzin strony internetowej. Jako zadanie dla uczestników sprawdzi się w tym przypadku znalezienie w artykułach na blogu odpowiedzi na zadane w konkursie pytanie. Jeśli treści blogowe są chętnie czytane przez osoby z Twojej społeczności i zawierają pomocną dla nich wiedzę, pomysł na takie konkursowe wyzwanie będzie trafionym pomysłem. Większy ruch na stronie internetowej wpłynie też pozytywnie na pozycjonowanie.

Promocja nowych produktów lub usług

Wprowadzając nowość na rynek, warto ją wyróżnić, na przykład organizując konkurs na Fb, w którym to właśnie nowy produkt stanie się nagrodą. W ten sposób zwiększysz zainteresowanie akcją potencjalnych klientów, umożliwisz im bezpośrednie zapoznanie się z ofertą oraz zdobędziesz pierwsze, niezwykle cenne opinie o nowości. W ramach konkursu równie dobrze możesz promować produkty fizyczne co cyfrowe. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by reklamować
w ten sposób swoje nowe usługi.

Większa efektywność kosztowa

Konkursy na Facebooku mogą okazać się korzystniejszą pod względem finansowym formą promocji od tradycyjnych kampanii reklamowych. Koszty nagród są zazwyczaj niskie w kontekście zasięgów i korzyści, jakie przynoszą. Często wystarczy atrakcyjny produkt z oferty, a uczestnicy sami zaczną promować Twój konkurs.

Organizacja pierwszego konkursu na Facebooku może stanowić wyzwanie – wymaga przemyślenia celów, ustalenia takiego zadania i takich nagród, by przyciągnęły uwagę jak największej liczby osób. Kwestią nie do pominięcia jest też regulamin zgodny z wymaganiami Facebooka. Na szczęście gdy już zorganizujesz pierwszy konkurs, zaplanowanie kolejnych przyjdzie Ci z mniejszym wysiłkiem. Na pewno też przyniesie wymienione wyżej korzyści.

Legalny konkurs na Fb – co zawrzeć w regulaminie?

Jakie informacje w regulaminie konkursu na Facebooku są niezbędne? Umieść w nim koniecznie
takie dane jak:

• informacje o organizatorze i fundatorze nagród,
• zasady konkursu na Fb, czyli opis tego, co uczestnik musi zrobić, by wziąć udział,
• czas trwania obejmujący termin rozpoczęcia i zakończenia konkursu,
• charakterystyka nagród i metody ich przekazania,
• kryteria uczestnictwa, czyli określenie, kto może wziąć udział w konkursie,
• sposób wyłaniania zwycięzców, na przykład wybór na podstawie wiedzy bądź kreatywności,
• miejsce i czas ogłoszenia wyników konkursu na Fb,
• informacje o przetwarzaniu danych osobowych,
• informacje o przeniesieniu praw autorskich, jeśli konkurs dotyka w jakiś sposób tej kwestii.

By zagwarantować uczestnikom konkursu na Facebooku łatwy dostęp do regulaminu, możesz
umieścić link do jego pobrania we wpisie z ogłoszeniem akcji.

Konkurs na Faceboooku zgodny z prawem – na co uważać?

Gdy już wiesz, co powinno znaleźć się w regulaminie konkursu na Fb, możesz przyjrzeć się popularnym błędom, które mogą Cię narazić na naruszenie zasad platformy.

Po pierwsze, nie wolno zmuszać uczestników do oznaczenia znajomych, polubienia profilu na Fb bądź udostępnienia wpisu. Zachęcanie do takich czynności jest dopuszczalne, ale zmuszanie, czyli traktowanie ich jako wymogu uczestnictwa w konkursie, już nie. Może się skończyć usunięciem konkursowego postu, a nawet blokadą firmowego profilu.

Po drugie, wybór zwycięzców konkursu na Facebooku nie może opierać się na losowaniu.
Wiąże się ono bowiem z ewentualnością potraktowania akcji jako gry hazardowej wymagającej uzyskania specjalnych zezwoleń. Zwycięzcy konkursu powinni zostać wybrani w sprawiedliwysposób, a w takim wyłonieniu pomoże choćby zadanie, które pozwoli im na wykazanie się wiedzą na jakiś temat bądź kreatywnością.

Nagrody w konkursie na Facebooku – wybierz te najlepiej dopasowane do swojej społeczności

Produkty lub usługi Twojej marki

Najbardziej oczywistą nagrodą w konkursie na Fb są Twoje produkty bądź usługi. Uczestnicy zazwyczaj należą do obserwatorów Twojego firmowego profilu, a więc osób prawdopodobnie zainteresowanych Twoją ofertą, które chętnie powalczą o zdobycie tego, co proponujesz.

Konkurs na Facebooku to też doskonała forma promocji nowego produktu bądź dostępnego w ramach limitowanej edycji. Dając ludziom szansę na przetestowanie artykułu, zwiększysz jego popularność na rynku.

Produkty partnerskie

Jeśli angażujesz się we współpracę z innymi firmami, możesz wykorzystać ich produkty jako nagrody w swoim konkursie na Fb. Taka współpraca przyniesie korzyści obu stronom – Ty przyciągniesz nowych uczestników, a Twoi partnerzy zyskają promocję na nienależącym do siebie profilu. Upewnij się tylko, że nagroda pozostaje zgodna z zainteresowaniami Twojej grupy docelowej. Firma, z którą współpracujesz, w zamian może zorganizować konkurs na Fb z nagrodami od Twojej marki i w ten sposób przyciągnąć do Ciebie nowe osoby.

Nagrody personalizowane

Zależy Ci na unikalnych i dopasowanych do odbiorcy nagrodach w konkursie na Fb? W takim razie koniecznie postaw na personalizowane produkty czy usługi, na przykład z imieniem zwycięzcy, bądź ręcznie wykonane przedmioty. Na przykład w przypadku marki jubilerskiej nagrodą w konkursie na Facebooku może być współpraca z projektantem biżuterii nad oryginalną ozdobą – naszyjnikiem czy pierścionkiem, którego nie ma w ofercie.

Doświadczenia

Niektóre osoby bardziej niż nagrodę w formie materialnej docenią tę w postaci doświadczenia, choćby bilet na branżowe wydarzenie, spotkanie z ekspertem lub warsztaty. Przykładową nagrodą tego typu w przypadku marki z naturalnymi kosmetykami może być spotkanie z ekspertką kosmetologii, a w przypadku marki modowej – warsztaty ze stylistką z analizy kolorystycznej. Tego rodzaju nagrody zapadają w pamięci wiele bardziej niż te w formie przedmiotów. Stwarzają też okazję do wykonania zdjęć i podzielenia się nimi w social mediach.

Bony rabatowe

Jeśli Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży, doskonałą nagrodą w konkursie na Facebooku będą zniżki i vouchery. Bon rabatowy motywuje uczestników do skorzystania z oferty. Ponadto osobom, które nie wygrały głównych nagród, możesz zaoferować mniejsze zniżki, na przykład wynoszące 5%, jako podziękowanie za uczestnistwo. W ten sposób zachęcisz więcej osób do udziału w konkursie, a zarazem zwiększysz konwersję w sklepie.

Przykłady konkursów na Facebooku – zainspiruj się!

Szukając pomysłu na akcję konkursową na Fb, możesz przyjrzeć się działaniom ulubionych marek, a także swojej konkurencji. Poniżej przedstawiamy dwa przykłady konkursów, które skutecznie przyciągnęły uwagę użytkowników.

Letni konkurs na Fb z Empik Go

Celem tej akcji była zachęta użytkowników do podzielenia się swoimi sposobami na odpoczynek. Uczestnicy mieli za zadanie opublikować zdjęcia przedstawiające, jak spędzają czas wolny – spacerują, trenują na siłowni, a może czytają w zaciszu swojego domu. Zadanie było dość proste i przywoływało przyjemne skojarzenia, dlatego konkurs spotkał się ze znaczącym odzewem. Zdobył 94 polubienia, 60 komentarzy i 21 udostępnień. Na zwycięzców czekały vouchery do Empik Foto wynoszące 100 złotych oraz vouchery Empik Go Standard oferujące 30 dni darmowego słuchania audiobooków i podcastów.

Świąteczny konkurs na Fb z YES

W akcji konkursowej marki jubilerskiej YES użytkowniczki miały odpowiedzieć na pytania: „czego nowego dowiedziałaś się ostatnio o sobie? W jaki sposób poznajesz swoją naturę, potrzeby, pragnienia, tożsamość? Czy potrafisz zaskakiwać samą siebie?”. Takie zaproszenie do refleksji nad sobą i swoimi emocjami doskonale wpisało się w atmosferę zbliżających się świąt. Konkurs spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, zyskując 2,9 tysiąca polubień, 118 komentarzy i 120 udostępnień. Użytkowniczki chętnie wzięły w nim udział ze względu na wyjątkowo atrakcyjne nagrody. Zdobycie pierwszego miejsca wiązało się z otrzymaniem zawieszki Vintage Rose z różowego złota z morganitem i diamentami, a drugiego i trzeciego miejsca – pozłacanej bransoletki Pavoni z kryształami.

Organizacja konkursu na Facebooku tylko z pozoru nie nastręcza trudności – tak naprawdę do zaplanowania interesującej akcji potrzeba mnóstwo kreatywności, znajomości grupy docelowej, zdolności organizacyjnych oraz znajomości aspektów prawnych. Dlatego jeśli zależy Ci na angażującym i legalnym konkursie przygotowanym przez specjalistę od mediów społecznościowych, zapraszamy do kontaktu: www.ibif.pl/kontakt. W IBIF.PL eksperci zadbają o Twoje social media, a także szeroko rozumianą promocję online.

 

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   0/5 - liczba głosów:   0
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.