Blog

Świadomość marki – czym jest i jak ją zwiększyć na 5 sposobów!

Autor:  IBIF
21.10.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   2
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Wyobraź sobie, że Twoja marka wreszcie, po latach pracy, stała się znana.
Wyobraź sobie, że setki osób na pytanie o firmy oferujące konkretne produkty wymienia Twoją.
Wyobraź sobie, że istnieją grupy, które utożsamiają się z ideą Twojej działalności.
Nie chcesz sobie tego jedynie wyobrażać? Przeczytaj poniższy artykuł. Podpowiadamy w nim, w jaki sposób zwiększyć świadomość marki i zdobyć ważne miejsce w umysłach odbiorców.

Spis treści:

  1. Czym jest świadomość marki?
  2. Budowa świadomości marki – praca, która trwa bez końca
  3. Sprawdź rozpoznawalność swojej marki – metoda CAWI, PAPI i CATI
  4. Jak bardzo konsumenci znają Twój brand? Poziomy świadomości marki – TOM, spontaniczna i wspomagana
  5. Jak zwiększyć świadomość marki? Zawalcz o rozpoznawalność na 5 sposobów

Czym jest świadomość marki?

Jak zdefiniować świadomość marki? Można ją określić jako poziom rozpoznawalności danego brandu oraz jego produktów lub usług wśród klientów. Wskazuje ona, w jakim stopniu konsumenci kojarzą nazwę firmy, jej claim, hasła reklamowe i cechy.

Jaka marka może liczyć na wysoką rozpoznawalność? Nie zawsze ta, w której rozwój właściciel inwestuje nieograniczone sumy pieniędzy.

Wygra brand wyróżniający się na tle innych, spójny pod względem idei, tonu komunikacji i identyfikacji wizualnej. Spore znaczenie ma też to, czy dana firma trafnie rozpoznaje potrzeby odbiorców i czy mogą oni się z nią utożsamić.

Budowa świadomości marki – praca, która trwa bez końca

Rozwój świadomości marki nigdy się nie kończy. Wymaga ciągłego wysiłku, szczególnie we współczesnym świecie, w którym większość osób jest osaczonych przez reklamy. Jak stwierdził Scott Bedbury, były prezes Nike i Starbucks: „Marka jest jak historia, której nigdy nie przestajesz opowiadać”.

Nic więc dziwnego, że Coca-Cola, którą zna niemal każdy, wciąż prowadzi kampanie reklamowe. Dzięki nim producent słodkiego, gazowanego napoju pozostaje obecny w umysłach konsumentów. Z czym kojarzy Ci się Coca-Cola? Z radością? Spontanicznością? Spotkaniem z przyjaciółmi? Świętami Bożego Narodzenia? Udało Ci się wskazać automatycznie jakiś element z listy? W takim razie marka dobrze zakodowała się w Twojej pamięci i zapewne nie tylko Twojej.

Sprawdź rozpoznawalność swojej marki – metoda CAWI, PAPI i CATI

Istnieją marki, które funkcjonują na rynku już od dłuższego czasu. W ich przypadku warto sprawdzić, jak bardzo są rozpoznawalne. Aby określić, na jakim poziomie znajduje się świadomość marki, wybierz jedno z badań: CAWI, PAPI lub CATI. Pierwsza z technik, czyli CAWI, to ankieta internetowa, którą możesz udostępnić w takim miejscu w internecie, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa. Na przykład, oferując stoły drewniane na wymiar, poproś o wypowiedź osoby, które należą do grupy facebookowej dotyczącej aranżacji wnętrz. Kolejna metoda to PAPI – w tym przypadku musisz poprosić ankietowanego o wypełnienie papierowej ankiety. Ostatnią z technik jest CATI, czyli wywiad przeprowadzony przez telefon.

Do pytań, które ankieter zadaje, badając świadomość marki, należą:

  • Czy kupił/a Pan/Pani produkty z kategorii (np. motoryzacja, kosmetyki, elektronika)?
  • Jakie marki zna Pan/Pani z danej kategorii?
  • Jaką markę Pan/Pani zna spośród wymienionych poniżej?

Wykorzystując ankiety, nie tylko sprawdzisz rozpoznawalność swojej marki, lecz także poznasz konkurencję. Możliwe, że któryś ankietowany poda nazwy firm, które do tej pory nie były Ci znane.

Jak bardzo konsumenci znają Twój brand? Poziomy świadomości marki – TOM, spontaniczna i wspomagana

Gdy już zbadasz z pomocą metody CAWI, PAPI lub CATI rozpoznawalność swojej marki, zobacz, na jakim poziomie świadomości się znajduje. Może to być:

  • top of mind awareness (TOM),
  • świadomość spontaniczna,
  • świadomość wspomagana.

Wymarzony przez brandy TOM osiągnęły te marki, których nazwy pojawiają się statystycznie najczęściej jako odpowiedź na pytanie ankietera. To firmy przychodzące ankietowanym na myśl jako pierwsze – bez sugerowania ich nazw przez pytającego – i wygrywające z innymi w danej kategorii produktów lub usług.

Na poziomie świadomości spontanicznej znajdują się marki, których nazwę respondenci wskazują automatycznie i – podobnie jak w przypadku TOM – bez podpowiedzi ankietera. Stopień świadomości spontanicznej określa procent ankietowanych, którzy bez dłuższego zastanowienia podali nazwę danej firmy. Badając ten poziom świadomości, ankieter prosi o wymienienie wszystkich znanych przez daną osobę marek produkujących na przykład kosmetyki do kąpieli, gazowane napoje czy praliny.

Poziom świadomości wspomaganej obejmuje takie marki, które ankietowani wskazują jako im znane dopiero po wymienieniu ich przez ankietera. Respondent otrzymuje więc gotową listę brandów należących do danej kategorii produktów. Nie wymienia samodzielnie marek.

Jak zwiększyć świadomość marki? Zawalcz o rozpoznawalność na 5 sposobów

Bez czego nie zaczynać działań, które zwiększą świadomość marki? Przede wszystkim bez ustalenia odpowiedniej nazwy firmy, jej identyfikacji wizualnej i języka komunikacji z odbiorcami. Brand nie zaistnieje w świadomości konsumentów, jeśli tworzące go elementy nie będą spójne i dopasowane do oczekiwań idealnego klienta.

1. Twórz do social mediów treści, które Twoi odbiorcy chętnie udostępnią

Trudno o zaistnienie w świadomości odbiorców bez aktywności w social mediach. W końcu to w mediach społecznościowych toczą się dyskusje na wszelkie angażujące ludzi tematy – również te dotyczące marek. Rozpoznawalność brandu zbudujesz, tworząc regularnie treści na Facebooku, Instagramie, YouTubie, Twitterze czy TikToku. Działanie na tych wszystkich kanałach mogłoby być przytłaczające. Na szczęście nie musisz tego robić. Wybierz ten portal, który najbardziej odpowiada charakterowi Twojej działalności i z którego najprościej będzie Ci korzystać na początku.

Jeśli budujesz świadomość marki i zależy Ci na tym, by Twój brand został nie tylko przypadkiem zauważony, ale na długo zapamiętany, musisz dopasować treści do odbiorców. Zastanów się, jakie publikacje zyskają uznanie wśród ewentualnych użytkowników Twoich produktów. Pomyśl, czy będą to komunikaty zabawne, czy może inspirujące do działania albo przekazujące w prosty sposób wiedzę na jakiś temat.

W mediach społecznościowych ważne są rozmowy. Publikuj więc teksty nastawione na dialog i odpowiadaj swoim odbiorcom. Aby zaangażować potencjalnych konsumentów, twórz treści, które nie są jedynie suchymi informacjami, ale zawierają w sobie dawkę emocji. Opowiedz na przykład historię powstania swojej firmy.

2. Pisz artykuły, które angażują od pierwszego do ostatniego słowa

Content is king – to hasło zyskało sporą popularność i nie ma w tym niczego zaskakującego. W końcu trudno sobie wyobrazić stronę internetową pozbawioną tekstów albo sukces marki, która nigdy nie wysłała w świat żadnego komunikatu. Contentem są zarówno wspomniane powyżej treści udostępniane w mediach społecznościowych, jak i artykuły blogowe, e-booki czy newslettery.

Aby ludzie czytali tworzone przez Ciebie treści, musisz postawić na teksty, które dadzą konkretną wartość Twoim odbiorcom. Przekazuj czytającym informacje w przystępny sposób – sprawiający, że jeszcze nie raz wrócą na Twoją witrynę.

Planując treści na bloga, zadbaj też o ich pozycjonowanie w Google. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe i rozmieść je odpowiednio w tekście. Udostępniaj również swoje artykuły w mediach społecznościowych.

3. Nagrywaj podcasty, które odbiorcy będą słuchać godzinami

Wiele osób, jadąc do pracy, gotując czy sprzątając, słucha nie tylko muzyki, lecz także podcastów. Aby zwiększyć świadomość marki, warto więc je nagrywać. Tym bardziej, że ostatnio stały się bardzo popularne. W zależności od charakteru swojego biznesu możesz tworzyć słuchowiska rozrywkowe bądź edukacyjne.

Nagrywanie audycji to doskonały sposób na wypromowanie siebie jako specjalisty od danego zjawiska i rozwój świadomości marki osobistej. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by prezentować w podcastach swoje produkty i opowiadać o tym, dlaczego warto z nich korzystać. Własne sprawy i korzyści interesują każdą osobę najbardziej. Weź to pod uwagę, tworząc jakiekolwiek treści dla swoich odbiorców. Nośne będą też wszelkie historie, w których opiszesz na przykład, dlaczego oferujesz takie, a nie inne artykuły. Odbiorcy łatwiej się z Tobą utożsamią, znajdując w Twojej opowieści element swoich zmagań.

4. Twórz posty gościnne i zyskaj publiczność innej marki

Wzmacniaj świadomość marki, działając nie tylko na własnych kanałach, lecz także poza nimi – u twórców, których aktywność wiąże się w jakiś sposób z Twoją. Możesz na przykład opublikować gościnny wpis na blogu lub zlecić stworzenie postu sponsorowanego w social mediach. W ten sposób zyskasz nową grupę osób zainteresowanych Twoim brandem.

5. Bierz udział w wydarzeniach branżowych

Budując świadomość marki, odważ się na to, by opuścić stworzoną przez siebie, komfortową i dostępną tylko online strefę – stronę internetową czy fanpage na Facebooku. Koniecznie zaprezentuj swoje usługi lub produkty na targach czy konferencji. Weź udział w stacjonarnym wydarzeniu branżowym i dotrzyj do tych, którzy chętnie działają poza internetem. Zapewniamy, że wówczas wskaźnik świadomości Twojej marki wzrośnie, a ponadto:

  • zyskasz aktualną wiedzę o wydarzeniach z branży,
  • podejrzysz działania konkurencyjnych firm,
  • nawiążesz kontakty z uczestnikami konferencji.

Według badań Nielsena – światowego lidera w dziedzinie analizy zachowania odbiorców mediów – ponad 59% konsumentów nabywa nowe produkty od znanych już sobie marek. W związku z tym warto zawalczyć o jak najwyższą pozycję marki w świadomości konsumentów. Aby Twoje działania nie były chaotyczne, a przez to trudne do zapamiętania przez klientów, stwórz strategię. Zaplanuj czynności, ustal cele i czas ich osiągnięcia, a następnie je modyfikuj, dopasowując do aktualnych potrzeb i klientów. Zwiększanie świadomości marki nie należy do łatwych działań. Dlatego warto je powierzyć specjalistom. Jeśli chcesz, by Twoja firma zaistniała w umysłach konsumentów i potrzebujesz w tym zakresie pomocy, skontaktuj się agencją marketingu internetowego IBIF!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   2
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.