Blog

Kreacja wizerunku marki – o czym pamiętać podczas działania? Kilka niezbędnych porad

Autor:  Magdalena Krawczyńska
06.03.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   5
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Rozwijasz swoją firmę? Chcesz, by prezentowała się ona wyraziście, wywoływała wyłącznie pozytywne skojarzenia u klientów i dzięki temu przyciągała kolejnych? Rozpocznij więc działania dotyczące kreacji wizerunku marki. Możliwe, że duża część Twojej konkurencji jeszcze się tego nie podjęła... Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na co koniecznie zwrócić uwagę podczas tworzenia brandu.

Spis treści:

  1. Czym jest kreacja wizerunku marki?
  2. Misja marki
  3. Język komunikacji marki
  4. Identyfikacja wizualna marki

Czym jest kreacja wizerunku marki?

Dobrze wykreowany wizerunek marki – taki, z którym konsumenci się utożsamiają – daje znaczną przewagę nad innymi firmami działającymi w danej branży. Jeśli więc uważasz swój brand za niewystarczająco rozpoznawalny lub chaotyczny pod względem promowanej idei, palety barw stosowanej w materiałach marketingowych i stylu komunikacji, czas na rzetelne podejście do tworzenia marki. Pracę nad kreacją brandu najlepiej rozpocząć z pomocą specjalistów. Dzięki nim szybciej zobaczysz pierwsze efekty działań – dodatkowo bez mało przyjemnego uczenia się na swoich błędach.

Autentyczność i odbiorcy

Kreacja brandu polega na nadaniu mu konkretnych cech osobowości. O czym pamiętać, przypisując marce kolejne właściwości? Po pierwsze, weź pod uwagę to, że wybór atrybutów należy uzależnić od grupy docelowej, do której kieruje się swój przekaz – od wieku, wykształcenia, statusu społecznego i potrzeb należących do niej osób. Po drugie, kreacja marki musi być autentyczna. Jak rozumieć tę cechę w kontekście tworzenia brandu? Na przykład jako kreację marki nieoderwanej od wartości bliskich firmie, a dokładniej jej właścicielowi, oraz mającej jasno określoną misję działania. Dzięki autentyczności łatwiej stworzysz przekazy, na które zareagują potencjalni klienci. Większość osób odróżnia autentyczne komunikaty od tych zawierających przekłamania i pozbawionych głębszego zaangażowania ich twórcy.

Puzzle i emocje

Kreację marki można porównać do układanki, w której wszystkie elementy powinny do siebie pasować. Paleta barw, logo, grafiki, fotografie i język komunikacji brandu nie mogą być od siebie oderwane. Spójność to bardzo istotna kwestia, ponieważ dzięki niej konsumenci zaczynają kojarzyć markę, aż w końcu identyfikują ją bez większego namysłu. W układance, jaką jest kreacja marki, ważną funkcję pełnią też emocje. Narzędziem, za pomocą którego je wywołasz, jest storytelling, czyli opowiadanie historii. W przypadku tworzenia marki musisz wykreować opowieść na przykład z Twoim brandem jako bohaterem. Za pomocą dobrej opowieści możesz wzruszyć odbiorcę, poprawić mu samopoczucie lub zmotywować do jakiegoś działania. To ciekawy sposób nie tylko na promowanie brandu, lecz także na to, by powiedzieć swoim klientom coś ważnego i wpłynąć pozytywnie na ich mniejsze lub większe życiowe decyzje.

Paweł Tkaczyk w swojej publikacji „Zakamarki marki” twierdzi, że „Marka dla konsumenta oznacza konkretną rzecz. Marka to bardzo często skrót myślowy, który pozwala szybko ogarnąć określoną kategorię produktów czy cechę. Dlatego marka powinna być bardzo dokładnie zdefiniowana. Zanim zaczniesz ją budować, określ szczegółowo, czym ma być dla Twojego konsumenta, a zaraz w następnym kroku dodaj, czym Twoja marka nie jest i nie będzie”.

Misja marki

Trudno wykreować spójny wizerunek marki, nie znając misji swojej działalności. Misja ściśle wiąże się z celem istnienia firmy, jej wartościami i wpływem na konsumentów. W jej określeniu mogą pomóc takie pytania jak:

  • Co dokładnie robisz, w jaki sposób i dlaczego?
  • Jakie potrzeby konsumentów zaspokajasz?
  • Co chcesz osiągnąć i w jakim czasie?
  • Co cechuje Twoje działania i odróżnia je od konkurencji?

Wiele firm nigdy nie próbowało odpowiedzieć na powyższe pytania. W związku z tym sformułowanie własnych odpowiedzi to sposób na zyskanie przewagi nad innymi podmiotami i wzbogacenia spojrzenia na własną działalność. Przykładowo misją marki Walmart jest: „Poprawa jakości życia dzięki oszczędności na zakupach”, a firmy Google: „uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”.

Dzięki określeniu misji firmy zmniejszasz ryzyko tego, że Twoja działalność przestanie się rozwijać. Ponadto kreacja marki pozostanie niedokończona (a może nawet nieodpowiednio rozpoczęta), jeśli zabraknie odpowiedzi na pytanie o przeznaczenie firmy wykraczającej poza zarabianie pieniędzy.

Język komunikacji marki

To, w jaki sposób marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami, decyduje o tym, czy między nimi a firmą nawiązuje się jakakolwiek relacja. Jeśli firma w swoich komunikatach posługuje się słowami, których większość użytkowników jej produktów bądź usług nie rozumie bez ich wyszukania w Google, tworzy nieprzyjazny mur między sobą a konsumentami. Odgranicza się od tych, od których zależy jej „życie”. Język komunikacji marki odnosi się do wszelkich treści publikowanych w mediach brandu – postów w social mediach, artykułów blogowych, haseł reklamowych, treści newsletterów oraz odpowiedzi na komentarze i opinie konsumentów.

Język należy do niezbędnych elementów układanki, jaką jest kreacja wizerunku marki. Należy go dobrać do charakteru działalności i odbiorców. Jaki może być styl komunikacji firmy? Formalny lub nieformalny, lakoniczny lub rozbudowany, lekki bądź podniosły, zabawny lub pełen powagi. To nie koniec określeń – tak naprawdę wybór właściwego stylu komunikacji w przypadku niektórych firm ogranicza jedynie wyobraźnia twórcy. Firmy, które chcą nawiązać z odbiorcami swoich komunikatów przyjacielską relację, ponieważ działają na przykład w branży modowej, mogą postawić na kreatywną i mocno wyróżniającą komunikację.

Przykładem dopracowanego języka marki jest komunikacja paczkomatów InPost. Wysyłają one do osób korzystających z ich usług wiadomości, które minimalizują dystans między firmą a odbiorcą, sprawiają, że mogąca kojarzyć się bezosobowo organizacja nabiera w oczach klienta ludzkich cech. Ponadto komunikaty InPost wyróżnia proste, nieformalne słownictwo i osobowe formy czasowników. Klient nie musi zastanawiać się, co ma zrobić, by nadać lub odebrać paczkę – proces wydaje się maksymalnie łatwy i wygodny dzięki pełnej prostoty i bezpośredniości komunikacji.

Identyfikacja wizualna marki

Podobnie jak nie wykreujesz marki bez stylu komunikacji, tak nie zrobisz tego bez identyfikacji wizualnej firmy. Do elementów umożliwiających szybkie, wzrokowe rozpoznanie danego brandu należy: paleta barw, logo, typografia, fotografie, grafiki i wizualny projekt witryny. Identyfikację wizualną można rozumieć jako styl „ubioru” firmy. Często bezrefleksyjnie przypisujemy danym osobom jakieś cechy osobowości – szczególnie tym noszącym wyraziste elementy kreacji. W niemal identyczny sposób często też oceniamy firmę na podstawie używanych w jej materiałach reklamowych kolorów, zdjęć i grafik. W związku z tym tworzenie brandu nie obędzie się bez przemyślanych wizualnie elementów.

Do składników identyfikacji wizualnej marki należy również key visual, czyli motyw graficzny występujący we wszystkich materiałach danej marki bądź wydarzenia. Tak jak cały kreowany wizerunek powinien on być spójny, wyróżniać firmę, prezentować jej wartości i wywoływać emocje u odbiorców. Key visual często przyjmuje formę brand hero – tak jest w przypadku Małego Głodu marki Danone, Serca i Rozumu Orange czy fioletowej krowy Milki.

Paweł Tkaczyk zwraca uwagę, że „Markę tworzymy nie tylko po to, by dać konsumentowi poczucie, że kupuje coś więcej niż „suchy produkt””. Kreacji marki nie należy więc rozumieć jako sztucznej metody obudowy brandu, ale jako szczery i naturalny sposób komunikacji firmy z odbiorcami. Wówczas obawy o pojawienie się rysy na wizerunku marki znikną, a Ty będziesz z większą swobodą mówić o swoim brandzie i komunikować się z konsumentami. Jeśli szukasz specjalistów, którzy pomogą Ci wykreować wizerunek brandu, skontaktuj się z naszą agencją marketingową IBIF: www.ibif.pl/kontakt.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   5
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.