Blog

Popularne błędy SEO w sklepie internetowym – sprawdź, czy występują w Twoim serwisie

Autor:  Magdalena Krawczyńska
15.04.2025
Oceń wpis:
średnia ocen:   0/5 - liczba głosów:   0
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Prowadzisz sklep internetowy od dłuższego czasu, ale niewiele osób go odwiedza? Przyczyną takiej sytuacji mogą być błędy SEO. Skopiowane opisy produktów, przestarzała mapa strony czy nieprzemyślane linkowanie wewnętrzne oraz inne nieprawidłowości skutecznie blokują serwis na jego drodze do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Przeczytaj więc artykuł i przekonaj się, czy któryś z popularnych błędów SEO nie występuje w Twoim sklepie internetowym.

Spis treści:

  1. Chaotyczna struktura sklepu internetowego
  2. Problemy z treściami
  3. Błędy w indeksowaniu
  4. Nieprawidłowe linkowanie wewnętrzne

Chaotyczna struktura sklepu internetowego

Wyobraź sobie, że wchodzisz do ogromnego marketu. Nigdzie jednak nie znajdujesz oznaczeń, a produkty są losowo porozrzucane po półkach. Z doświadczeniem podobnie frustrującym jak wizyta w takim markecie ma do czynienia osoba odwiedzająca internetowy sklep o chaotycznej strukturze. Jeśli kategorie są nielogiczne, a nawigacja przypomina labirynt, użytkownik szybko się podda i przejdzie na stronę konkurencji. Klarowna hierarchia kategorii tymczasem zarówno ułatwia zakupy klientom, jak i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Algorytmom Google prościej jest indeksować takie uporządkowane serwisy.

Nazwy kategorii w sklepie internetowym powinny odzwierciedlać to, czego ludzie rzeczywiście szukają i opierać się na frazach kluczowych. Może się zdarzyć, że użytkownicy nie szukają Twojej oferty pod takimi nazwami, jakimi planujesz się posługiwać – szczególnie jeśli proponujesz coś innowacyjnego. Dlatego koniecznie sprawdź w narzędziach SEO frazy kluczowe związane ze swoją branżą i oprzyj na nich strukturę serwisu.

Dla sklepu internetowego ważną rolę odgrywają też ścieżki nawigacji (breadcrumbs). Pokazują one użytkownikowi, gdzie znajduje się w strukturze strony i jak wrócić do wcześniejszych kategorii. W przypadku sklepu z obuwiem może wystąpić taka ścieżka nawigacyjna jak: strona główna > obuwie > męskie > sneakersy.

Problemy z treściami

Przede wszystkim warto wiedzieć, że algorytmy Google doceniają unikalne treści. Nie zawsze jednak problemy dotyczące oryginalności contentu są oczywiste i trzeba bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu.

Skopiowane opisy

Niektórzy właściciele sklepów internetowych idą na skróty i publikują opisy produktów dostarczone przez producenta. Niestety takie działanie stanowi jeden z większych i popularniejszych błędów SEO. Roboty Google nie lubią powielonych treści z dość prostego powodu – jeśli ten sam opis widnieje w dziesiątkach różnych sklepów, nie wiedzą, którą stronę uznać za najważniejszą. Koniecznością jest więc stworzenie własnych opisów poprawiających widoczność serwisu oraz pozytywnie wpływających na decyzje zakupowe.

Pamiętaj też, że w przypadku gdy produkt występuje w kilku wariantach kolorystycznych, każda z wersji powinna mieć inną treść.

Duplikacja wewnętrzna

Duplikacja treści nie zawsze jest oczywista. Czasem występuje w takiej postaci, że właściciel sklepu internetowego nie zdaje sobie z niej sprawy. Do błędów z zakresu duplikacji wewnętrznej należy na przykład brak przekierowań między wersjami strony. Twój sklep internetowy działa zarówno z WWW, jak i bez? A może masz wersję HTTP i HTTPS? Jeśli nie wprowadzisz odpowiednich przekierowań, Google będzie traktował te warianty jako osobne podstrony, a to spowoduje wewnętrzną duplikację.

Nieuporządkowane nagłówki

Google ceni uporządkowane treści, dlatego ważną rolę odgrywa poprawna struktura nagłówków H1, H2 i H3. Problem pojawia się w momencie, gdy na stronie występuje kilka nagłówków H1 lub brakuje logicznej hierarchii. Roboty indeksujące mają wtedy trudność ze zrozumieniem, czego dotyczy serwis. Na jednej podstronie powinien występować jeden nagłówek H1 zawierający główną frazę kluczową. Już na etapie budowy sklepu internetowego warto sprawdzić, czy Twój system zarządzania treścią (CMS) nie generuje podwójnych nagłówków H1 lub nie zaburza hierarchii pozostałych nagłówków.

Błędy w indeksowaniu

Może się zdarzyć, że roboty Google nie zobaczą Twoich najważniejszych podstron w sklepie lub zaindeksują podstrony, których nie powinny indeksować, takie jak wewnętrzne pliki systemowe czy panele logowania. Jak przeciwdziałać takim sytuacjom? Regularnie aktualizując mapę strony oraz wykorzystując plik robots.txt. Mapa strony stanowi podstawę nawigacji dla botów wyszukiwarki. Jeśli będzie niekompletna lub przestarzała, robot indeksujący prawdopodobnie pominie ważne strony. Plik robots.txt natomiast pozwala precyzyjnie określić, jakie zasoby indeksować, a jakich nie. Trzeba pamiętać, że jego nieprawidłowa konfiguracja może zablokować ważne strony bądź udostępnić roboczą wersję serwisu. Plik robots.txt blokuje wyszukiwarkom możliwość indeksowania stron, które nie powinny być publicznie dostępne, np. formularzy logowania i danych użytkowników.

Do popularnych błędów indeksowania należy indeksowanie testowych i zduplikowanych wersji sklepu internetowego. Jeśli Google zaindeksuje na przykład testową subdomenę, w wynikach wyszukiwania może się ona pojawić razem z wersją produkcyjną. Następnie spowoduje to pojawienie się błędów 404 i duplikacji treści. Do wzrostu liczby błędów 404 prowadzi również usuwanie stron niedostępnych produktów. Zamiast takiego działania w przypadku zniknięcia produktu z oferty na stałe należy ustawić przekierowanie 301 na stronę podobnego artykułu lub kategorii. Jeśli jednak produkt za jakiś czas wróci do sklepu, trzeba pozostawić jego stronę aktywną, uzupełniając jej treść o informację o chwilowej niedostępności artykułu.

Nieprawidłowe linkowanie wewnętrzne

Prostą drogą do problemów z indeksowaniem jest też nieprzemyślane linkowanie wewnętrzne. Jeśli linki zostaną źle zaplanowane, roboty Google będą mieć problem z poruszaniem się po stronie, w związku z czym niektóre podstrony w ogóle się nie zaindeksują. Na jakie błędy SEO w kwestii linkowania uważać? Choćby na takie jak:

  • Zbyt wiele linków na jednej podstronie – nie przesadzaj z liczbą linków na jednej stronie. Jeśli będzie ich za dużo, Google uzna niektóre z nich za mniej istotne.
  • Linki niezwiązane z treścią strony – jeśli link zawiera jakiś element niepasujący do kontekstu, roboty Google mogą go potraktować jako spam. Prowadząc bloga, staraj się dodawać linki do innych artykułów powiązanych tematycznie. Użytkownikowi pomoże to znaleźć powiązane treści, a botom indeksującym dostrzec, że Twoja strona jest pełna wartościowych zasobów.
  • Różne linki pod tym samym anchorem – anchor, czyli tekst, na którym oparty jest link, powinien być unikalny. Jeśli kilka linków będzie miało tę samą treść, Google nie będzie wiedziało, który z nich jest właściwy.

Co warto robić w sklepie internetowym w kwestii linkowania wewnętrznego? Warte wprowadzenia są sekcje z podobnymi produktami. Użytkownikowi oglądającemu jeden produkt można zaprezentować inne artykuły, które mogą go zainteresować, w sekcjach takich jak: „inni oglądali też”, „podobne produkty”, „nasze bestsellery”. To doskonały sposób na jednoczesne poprawienie konwersji oraz wzbogacenie podstron o wartościowe linkowanie wewnętrzne. Innym interesującym pomysłem jest linkowanie do wyższych poziomów kategorii. Na podstronie produktu warto dodać link kierujący do jego kategorii, aby użytkownik mógł sprawnie przejść do innych artykułów należących do tej samej grupy. Takie linkowanie pomaga robotom Google w lepszym zrozumieniu struktury serwisu.

Brak optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych

Użytkowników korzystających z internetu głównie na urządzeniach mobilnych wciąż przybywa. Google zdaje sobie z tego sprawę, dlatego wprowadziło mobile-first indexing oznaczający priorytetowe traktowanie mobilnych wersji strony podczas jej oceny. Serwis podczas wyświetlania musi się dostosowywać do różnych rozmiarów ekranów, zapewniając użytkownikom wygodne poruszanie się po sklepie niezależnie od wykorzystywanego przez nich urządzenia.

Niska prędkość ładowania strony

Szybkość ładowania serwisu jest równie istotna co jego optymalizacja pod kątem mobilnych urządzeń – Google faworyzuje sklepy, które ładują się szybko, ponieważ długie oczekiwanie na wyświetlenie się strony może skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń. Zwróć więc uwagę na takie elementy jak rozmiar plików, złożoność skryptów i czas odpowiedzi serwera.

Jeśli Twoja strona ładuje się zbyt wolno, skorzystaj z Google PageSpeed Insights, narzędzia, które pozwala zidentyfikować elementy spowalniające wyświetlanie serwisu. Wskazówki z raportu pomogą Ci w optymalizacji sklepu. Mogą one odnosić się do kompresji obrazów, pozbycia się zbędnych skryptów bądź wdrożenia technologii lazy loading dotyczącej ładowania grafik i treści wyłącznie wtedy, gdy pozostają one widoczne dla użytkownika. Jeśli chodzi o kompresję grafik, narzędzia takie jak TinyPNG i ImageOptim umożliwiają znaczne zmniejszenie rozmiarów plików. Ważną kwestią jest również nazwa pliku. Należy unikać generowania losowych nazw jak img385.jpg. Zamiast tego nadawaj grafikom opisowe nazwy zawierające frazy kluczowe związane z produktem, na przykład czarna-sukienka.jpg. Zadbaj również o alt tagi zawierające krótkie opisy obrazków, ponieważ Google „nie widzi” grafik, a jedynie odczytuje opisy.

Jeśli nie chcesz, by w Twoim sklepie internetowym pojawiły się wymienione błędy SEO, zapraszamy do kontaktu: www.ibif.pl/kontakt. Specjaliści z naszej agencji zadbają o widoczność Twojego serwisu i usunięcie ewentualnych nieprawidłowości.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  SEO
Oceń wpis:
średnia ocen:   0/5 - liczba głosów:   0
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę
Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.