Blog

Skąd brać pomysły na komunikację w social mediach? Przykładowe formy postów i techniki generowania pomysłów

Autor:  Magdalena Krawczyńska
05.07.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.9/5 - liczba głosów:   12
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Patrząc na inspirujące, kolorowe i spójne profile w social mediach, łatwo ulec złudzeniu, że kreacja postów wymaga znikomego wysiłku. Skoro to takie proste, dlaczego tyle osób narzeka na brak weny i pustą kartkę oraz szuka pomysłów na skuteczną komunikację w mediach społecznościowych? Jeśli też do nich należysz lub po prostu chcesz z większą łatwością tworzyć posty do social mediów, przeczytaj artykuł.

Spis treści:

Kreatywność to nie wszystko – pamiętaj o strategii komunikacji w social mediach

Wyróżniające się spośród konkurencji, kreatywne pomysły na treści w mediach społecznościowych na pewno przykują uwagę odbiorców. Sama kreatywność to jednak często za mało, by przyciągnąć lojalnych i zaangażowanych obserwatorów. Dlatego zanim sięgniesz po jakąkolwiek technikę, która ułatwi Ci tworzenie intrygujących postów, określ strategię swojej komunikacji w mediach społecznościowych. Przyjrzyj się też odbiorcom treści i ich celom. Jeśli wpisy będą pomagały obserwatorom w realizacji planów, chętnie będą śledzili Twoje działania i być może prędzej czy później skorzystają z płatnej oferty.

Do kogo mówisz w social mediach?

Od znajomości grupy docelowej zależy charakter i skuteczność Twoich postów w mediach społecznościowych. Zanim więc rozpoczniesz projektowanie treści, przemyśl takie kwestie jak:

  • Dane demograficzne: ile lat mają odbiorcy? Gdzie mieszkają? Jakie mają wykształcenie?
  • Zainteresowania: w jaki sposób spędzają wolny czas?
  • Styl życia: jak wygląda ich codzienność? Jakie wartości wyznają?
  • Zachowania zakupowe: czym się kierują, podejmując decyzje zakupowe? Produktów jakich marek używają na co dzień?

Wyobraź sobie osobę, do której kierujesz swoje posty w mediach społecznościowych. Opisz ją jak najdokładniej, by z łatwością podobną do tej, kiedy piszesz wiadomość do bliskiej osoby, tworzyć wpisy na swoim profilu.

Strategia komunikacji w mediach społecznościowych

Bez strategii szybko zabłądzisz i zaczniesz publikować wpisy, które będą tworzyły mało spójny, a co się z tym wiąże – mało profesjonalny wizerunek firmy. Dlatego zaplanuj strategię komunikacji w mediach społecznościowych, biorąc pod uwagę takie elementy jak:

  1. Cel komunikacji: zastanów się, dlaczego akurat chcesz działać w danym medium, co dokładnie i kiedy chcesz osiągnąć. Jeśli tworzysz posty do social mediów już od jakiegoś czasu, sprawdź, które z nich wywołały największe zainteresowanie grupy docelowej.
  2. Misja marki: przemyśl to, czy Twoja firma ma jakąś misję i w jaki sposób chcesz o niej mówić w mediach społecznościowych? Misja powinna wiązać się z ofertą, na przykład z tym, co zmienia ona na lepsze w życiu klientów.
  3. Tone of voice: czy styl, w jakim porozumiewasz się z odbiorcami, został jasno ustalony? Twoją komunikację w social mediach cechuje lekki i żartobliwy ton, czy może raczej poważny?
  4. Emocje: w strategii komunikacji w social mediach ważną rolę odgrywają też emocje. Nikt raczej nie zaangażuje się pod postami wypełnionymi suchymi, nudno podanymi informacjami. Dlatego warto postawić w niektórych wpisach na storytelling, czyli opowieści, które wywołują emocje i sprawiają, że odbiorca utożsamia się z treścią i ją zapamiętuje.
  5. Wytyczne graficzne: dla strategii działań w social mediach istotna rolę odgrywa logo, paleta firmowych kolorów i krojów pisma.

Przed przystąpieniem do tworzenia angażujących postów do social mediów nie musisz znać dokładnych odpowiedzi na wszystkie pytania. Ważna jest sama świadomość wagi strategii komunikacji, spójności działań i określenia grup odbiorców. Warto też być elastycznym i sprawdzać już w trakcie publikacji, jakie wpisy w mediach społecznościowych spotykają się z pozytywnym odbiorem, a na jakie użytkownicy pozostają obojętni.

Sprawdzone formy postów do social mediów

Istnieją przetestowane na wielu profilach pomysły na angażujące posty w social mediach. Od Ciebie zależy, jaką treścią wypełnisz podane formy i do kogo będziesz je kierować.

Twórz wpisy poradnikowe

Za pomocą takich postów w social mediach wniesiesz wartość do życia swoich odbiorców. Poza tym przedstawisz się im jako specjalista z branży, w którego usługi bądź produkty warto zainwestować. Obserwatorzy na Instagramie chętnie zapiszą treść z przystępnie przekazaną i przydatną im wiedzą.

Udostępniaj artykuły blogowe

Możesz też dzielić się wiedzą z obserwatorami i tym samym umacniać swoją ekspercką pozycję, udostępniając artykuły publikowane na swoim blogu. W treści takiego posta zaprezentuj, co odbiorca zyska, zapoznając się z treścią.

Przekazuj aktualności branżowe

Trudno zaprzeczyć temu, że śledzenie branżowych wiadomości jest dla firm koniecznością. Skoro i tak pozostajesz na bieżąco z branżowymi aktualnościami, dziel się tymi najciekawszymi informacjami ze swoimi odbiorcami. To kolejny pomysł na angażujący post w social mediach, który da Ci możliwość przekazania obserwatorom ciekawej dla nich wiedzy branżowej i zaprezentowania się jako specjalista śledzący aktualności.

Odpowiadaj na pytania

Obserwatorzy często mają podobne pytania dotyczące usług bądź produktów. Warto je notować, a następnie na ich podstawie przygotowywać interesujące posty do social mediów. Tego rodzaju wpisy spotykają się zazwyczaj z pozytywnym odbiorem, bo odpowiadają na realne, a nie wydumane problemy użytkowników.

Organizuj konkursy

Aby zwiększyć zaangażowanie odbiorców pod postami w mediach społecznościowych, możesz również zorganizować konkurs związany ze swoją marką. Dzięki udostępnieniom prawdopodobnie zyskasz kolejnych obserwatorów swojego profilu. Pamiętaj, by nagrody były motywujące dla uczestników, a zasady udziału proste.

Korzystaj z kalendarza nietypowych świąt

By przyspieszyć tworzenie postów do social mediów czerp inspiracje z różnych źródeł. Jednym z miejsc, które mogą wyzwolić kreatywność, jest kalendarz nietypowych świąt. Święto dotyczące jakiejś osoby, wynalazku, zwierzęcia czy czegokolwiek innego może stać się okazją do stworzenia oryginalnego wpisu do social mediów.

Pokazuj kulisy działań

Zaplecze firmy to sfera niedostępna dla Twoich odbiorców, a dzięki temu interesująca. Ponadto klienci, szukając osoby, z której oferty zechcą skorzystać, chętnie przyjrzą się jej pracy przed podjęciem decyzji. Udostępniając w social mediach kulisy działania swojej firmy, np. powstawania produktów, zwiększysz zaangażowanie odbiorców pod treściami i ich zaufanie.

Wywołuj refleksje, używając cytatów

Wiele osób chętnie udostępnia lub zapisuje sobie cytaty, które są im w jakiś sposób bliskie. Jeśli chcesz zainspirować swoich obserwatorów do jakiegoś działania lub refleksji, możesz w harmonogramie postów do social mediów umieścić tego rodzaju myśli – wypowiedziane np. przez osoby uznane w Twojej branży.

Jak szybciej generować pomysły na posty w social mediach? Przydatne techniki

Do poszukiwania najlepszych rozwiązań problemów i wsparcia kreatywności warto czasem wykorzystać różne uznane metody. Techniki wymienione poniżej sprawdzą się również podczas kreacji pomysłów na skuteczną komunikację w social mediach. Przetestuj wszystkie i wybierz tę najbardziej odpowiednią dla siebie.

Kwiat lotosu

W znalezieniu pomysłu na niebanalny post do social mediów pomoże na przykład technika stworzona przez Japończyka Yasuo Matsumurę. Jak z niej skorzystać? Zapisz problem na środku kartki, a następnie obrysuj go okręgiem i zanotuj wokół niego ewentualne rozwiązania. W ten sposób stworzysz obrazek, który przypomina kwiat lotosu. Z powstałych pomysłów rozwiązań spróbuj wygenerować kolejne, podobnie do nich koncepcje.

Kwiat lotosu pomoże Ci opuścić strefę schematycznego myślenia oraz zmienić perspektywę patrzenia na jakąś kwestię na świeższą i bardziej inspirującą. Możesz na przykład planować kreację postu do mediów społecznościowych na jakiś temat, ale nie mieć pomysłu na odmienne od tych już znanych ujęcie danej kwestii. Kwiat lotosu pomoże odblokować kreatywność poprzez skojarzenia.

Design thinking

Design thinking pozwala na zaprojektowanie innowacyjnych rozwiązań. Dzięki tej metodzie można łatwiej stworzyć usługi bądź produkty, które spełniają poniższe kryteria:

  • zaspokajają potrzeby odbiorców,
  • są możliwe do wykonania,
  • ich produkcja jest opłacalna.

Design thinking sprawdzi się zarówno w trakcie tworzenia oferty firmowej, jak i przy projekcie technologicznie zaawansowanego urządzenia. Może też oczywiście przydać się podczas kreacji pomysłów na posty w social mediach. Na proces design thinking składają się takie etapy jak:

  • empatyzacja oznaczająca wczucie się w potrzeby użytkownika,
  • zdefiniowanie problemu odbiorcy,
  • generacja pomysłów na rozwiązanie problemu,
  • budowa prototypów polegająca na wdrożeniu pomysłów w rzeczywistym świecie,
  • testowanie, czyli sprawdzenie, czy dane propozycje zaspokajają potrzeby użytkowników.

Technikę design thinking możesz wykorzystać, tworząc edukacyjne posty do mediów społecznościowych. Fazę testowania warto potraktować jako okazję do prezentacji case study – opisu, jak dana usługa lub produkt pomogły klientowi.

SCAMPER

Ciekawą techniką, dzięki której szybciej stworzysz kreatywne pomysły na komunikację w social mediach, jest SCAMPER. Polega ona na kreacji innowacyjnych rozwiązań za pomocą ulepszania tych już funkcjonujących.

Aby rozpocząć generowanie pomysłów na posty w mediach społecznościowych, musisz najpierw ustalić stojące przed sobą wyzwanie, a następnie przystąpić do wymyślania kolejnych pomysłów poprzez modyfikacje układające się w akronim SCAMPER:

  • S (substitute) – zastąpienie czegoś,
  • C (combine) – połączenie elementów,
  • A (adapt) – dostosowanie rozwiązań do wyzwania,
  • M (modify) – zmiana jakiegoś elementu,
  • P (put to another use) – zmiana zastosowania,
  • E (eliminate) – usunięcie czegoś,
  • R (reverse) – odwrócenie.

Możesz na przykład zastosować „substitute”, zastępując niektóre kolory marki używane w postach w social mediach przez inne, lepiej oddające jej charakter i bardziej odpowiadające odbiorcom. „Combine” natomiast możesz użyć, łącząc takie elementy jak przedstawienie kulisów działalności z inspiracyjnym cytatem.

SCAMPER warto też wykorzystać w refleksji nad tym, co ulepszyć na swoim profilu – choćby z jakich form postów zrezygnować, ponieważ nie wywołują żadnych reakcji odbiorców. Technika pomaga konstruktywniej pracować nad skutecznością profilu w social mediach.

Technika Walta Disneya

Metodę Walta Disneya stworzono na podstawie metody pracy Walta Disneya i jego zespołu. Możesz z niej skorzystać, szukając nowego spojrzenia na zagadnienie, które zamierzasz opisać w poście. Technika polega na analizie jakiejś kwestii z trzech perspektyw: marzyciela, realisty i krytyka.

Podczas etapu oglądu zagadnienia z punktu widzenia marzyciela nie ograniczasz się w żaden sposób podczas kreacji pomysłów. Następnie musisz spojrzeć na koncepcje marzyciela z perspektywy realisty, zastanawiając się, jak je zrealizować. W trakcie ostatniego etapu, czyli krytycznego, masz za zadanie znalezienie wcześniej przeoczonych słabości pomysłu i zajęcie się ich naprawą.

Technika Walta Disneya pozwala otworzyć się na jak najbardziej oryginalne pomysły na posty w mediach społecznościowych, a następnie przyjrzeć się im pod względem trudności realizacji. Z jej pomocą łatwiej jest odblokować swoją kreatywność.

Jeśli szukasz partnera do współpracy nad swoim firmowym profilem w mediach społecznościowych, skontaktuj się nami: www.ibif.pl/kontakt. Nasi specjaliści zatroszczą się o angażujące treści w Twoich social mediach.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.9/5 - liczba głosów:   12
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.