Blog
Linkowanie w SEO – jak zadbać o link building oraz na co uważać?
Chcesz, by Twoja strona internetowa zajmowała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Prawdopodobnie nie obędziesz się więc bez dopracowanego linkowania. Na czym dokładnie ono polega oraz co zrobić, by link building przynosił zyski, a nie wyłącznie generował koszty czy nawet skutkował nałożeniem kary przez Google? Dowiesz się tego, zapoznając się z poniższym artykułem.
Spis treści:
- Czym jest linkowanie?
- Znaczenie link buildingu obecnie
- Zanim zaczniesz linkowanie, sprawdź konkurencję
- Jak zdobywać wartościowe linki?
- Ocena jakości backlinków
- Na co uważać podczas linkowania? Błędy w link buildingu
Czym jest linkowanie?
Linkowanie polega na tworzeniu sieci połączeń za pośrednictwem odnośników pomiędzy podstronami jednego serwisu, a także między jedną stroną internetową a innymi stronami. Proces ten stanowi ważny element strategii SEO, bez którego trudno o zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania i budowę jej autorytetu. Linkowanie powinno zostać dokładnie przemyślane, by zbudować użyteczne zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek powiązania między treściami.
Linkowanie wewnętrzne
Ten rodzaj linkowania skupia się na tworzeniu połączeń między różnymi podstronami w obrębie jednego serwisu. Dzięki niemu odwiedzający i roboty wyszukiwarek są w stanie łatwiej poruszać się po stronie i odnajdywać powiązane ze sobą treści. Sieć linków wewnętrznych zwiększa przejrzystość serwisu, pomaga w dostarczeniu odbiorcom bardziej kompleksowych informacji, a także poprawia pozycję strony w rezultatach wyszukiwarki. Publikując artykuł o zdrowej diecie, możesz w jego treści umieścić link odsyłający do wartościowych przepisów na śniadanie.
Linkowanie zewnętrzne
Nazywane również link buildingiem linkowanie zewnętrzne to tworzenie połączeń między jedną stroną internetową a innymi serwisami. Do tego rodzaju linkowania zalicza się zarówno linki przychodzące, czyli prowadzące do danej witryny, jak i wychodzące z konkretnej strony do innych stron. Odnośniki przychodzące budują autorytet domeny, pokazując algorytmom, że inni uznają dany serwis za wartościowe źródło informacji. Z kolei wychodzące linki wzmacniają wiarygodność wybranej strony, oczywiście o ile odsyłają do sprawdzonych źródeł.
Znaczenie link buildingu obecnie
Jeszcze zanim Google wprowadziło w 2012 roku algorytm Pingwin, liczyła się przede wszystkim liczba prowadzących do strony linków. Im więcej ich było, tym lepszą pozycję mógł osiągnąć serwis w wynikach wyszukiwania. Aktualnie, aby zdobyć wysokie miejsce w rezultatach wyszukiwarki, nie wystarczy zbierać jakichkolwiek linków, muszą one pochodzić z wartościowych źródeł. Ze względu na to, że algorytm Pingwin ma na celu zmniejszenie spamu w sieci, Google nakłada kary na witryny zawierające odnośniki niskiej jakości. Serwis, w którym chcesz opublikować treści z linkami prowadzącymi do swojej strony, powinien więc przede wszystkim cieszyć się autorytetem. Odnośniki z mało wiarygodnych, spamerskich witryn przyniosą więcej szkody niż pożytku. Link building nadal odgrywa ważną rolę w kwestii pozycjonowania, jednak ze względu na bardziej zaawansowane działanie algorytmów Google wymaga większej wiedzy i uważności przy doborze miejsc linkowania.
Zanim zaczniesz linkowanie, sprawdź konkurencję
Przed rozpoczęciem prac nad link buildingiem przyjrzyj się temu, jakie działania w tym obszarze prowadzi Twoja konkurencja. Należą do niej przede wszystkim firmy walczące o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na te same frazy kluczowe. Aby dowiedzieć się, jak radzą sobie w kwestii linkowania konkurenci, skorzystaj z narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, Semrush czy Moz Link Explorer. Dostarczą Ci one danych dotyczących liczby i jakości odnośników prowadzących do stron rywali.
Podpatrywanie konkurencji to dobra metoda szukania inspiracji dla własnych działań, ponieważ możesz dzięki niemu zobaczyć, z jakich serwisów pochodzą linki konkurentów – być może istnieją wśród nich takie miejsca, które wcześniej nie przyszły Ci na myśl. Analizując działania konkurencji, dostrzeżesz też prawdopodobnie luki w jej link buildingu. Dzięki temu będziesz w stanie dopracować swoją strategię linkowania.
Jak zdobywać wartościowe linki?
Skuteczny link building wymaga zaangażowania i kreatywności – wartościowe odnośniki, takie, które rzeczywiście pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie serwisu i zwiększą jego autorytet nie są łatwe do zdobycia.
Zwróć się do właścicieli platform
Zdobywaniu linków i promocji marki doskonale służy publikowanie artykułów gościnnych oraz udział w wywiadach. Możesz dzielić się wiedzą z użytkownikami innych miejsc w sieci, jednocześnie podnosząc autorytet swojej strony poprzez umieszczanie w treściach kierujących do niej linków. Prowadząc na przykład biuro architektoniczne, możesz napisać artykuł o projektowaniu wnętrz na bloga sklepu z wyposażeniem domu. Z kolei właściciele sklepu mogą zaprezentować swoje produkty na stronie architekta wnętrz. Taka współpraca gwarantuje korzyści obu stronom. Dlatego zidentyfikuj platformy, witryny, blogi i fora dyskusyjne związane z Twoją branżą, a następnie skontaktuj się z ich właścicielami i zaproponuj im treść wartościową dla odbiorców danego miejsca.
Warto również wykorzystać strategię broken link buildingu, która polega wyszukaniu na stronach nieaktywnych linków i zaproponowaniu zamiast nich odnośników do swojego serwisu.
Buduj relacje w mediach społecznościowych
Zanim zaproponujesz komuś gościnny wpis, możesz najpierw zbudować z tą osobą relację. Zwiększysz w ten sposób prawdopodobieństwo przyjęcia przez nią propozycji. Odpowiednim miejscem do wyszukiwania i nawiązywania takich relacji są social media. Możesz wybrać najlepsze w przypadku Twojej branży platformy, a następnie starać się angażować w dyskusje, komentować i udostępniać posty. Choć praca nad relacjami z innymi osobami w social mediach wymaga czasu, efekty mogą okazać się naprawdę imponujące. W końcu ludzie znacznie chętniej linkują do stron, których właścicieli znają i którym ufają.
Twórz przydatne treści
Dobrym sposobem zdobywania naturalnych linków, ale wymagającym sporej dozy kreatywności jest tworzenie przydatnych treści. Nie chodzi tu wyłącznie o typowo rozumiane artykuły blogowe, ale także o raporty dostarczające danych ważnych dla jakiejś branży bądź studia przypadku. Takie treści mogą być chętnie udostępniane nawet przez konkurencję, ponieważ przynoszą wartość klientom.
Ocena jakości backlinków
Dla skuteczności strategii link buildingu ogromne znaczenie ma ocena jakości linków prowadzących do strony. Istnieje kilka podstawowych, niżej wymienionych kryteriów, które pomogą w określeniu wartości backlinków:
Bezpieczeństwo domeny
Podstawą i wręcz oczywistością podczas wyboru backlinku jest bezpieczeństwo serwisu. Strona powinna być zabezpieczona certyfikatem SSL czyniącym witrynę bezpieczną dla użytkowników i pozytywnie ocenianą przez algorytmy wyszukiwarek.
Dopasowanie tematyczne
Kolejną ważną kwestią jest to, by backlink pochodził z serwisu tematycznie dopasowanego do Twojej branży. Trafność tematyczna odgrywa ważną rolę, jeśli chodzi o budowę wiarygodności strony internetowej.
Popularność i ruch na stronie
Linki z popularnych witryn o dużym ruchu mają większe znaczenie, ponieważ wskazują, że dana domena jest często odwiedzana i ceniona przez użytkowników. Aby sprawdzić szacunkowy ruch na stronie, możesz sięgnąć po narzędzia, takie jak SimilarWeb, Ahrefs czy SEMrush. Pamiętaj jednak, że dane są jedynie przybliżone, nie do końca odzwierciedlają rzeczywiste statystyki.
Autorytet domeny
Podczas link buildingu warto sprawdzić też autorytet domeny pomagający w ocenie stopnia zaufania do strony w sieci. Na analizę pozwalają takie narzędzia jak Moz, Majestic i Ahrefs. Dane nie pokazują bezpośrednio informacji od algorytmu Google, jednak mogą stanowić przydatną wskazówkę podczas oceny jakości potencjalnych backlinków.
Lokalizacja i widoczność linku
Znaczenie w link buildingu ma również miejsce, w którym znajduje się link. Umieszczony w łatwo dostępnej lokalizacji, na przykład treści artykułu, niesie większą wartość niż ten ukryty głęboko w strukturze serwisu. Odnośniki powinny zostać naturalnie wplecione w treść. Poza tym mniejsze znaczenie mają odnośniki z tak zwanych „orphan pages”, czyli stron niemających linków wewnętrznych. Jest tak, ponieważ są one trudniejsze do znalezienia przez użytkowników i roboty Google.
Na co uważać podczas linkowania? Błędy w link buildingu
Poza dobrymi praktykami link buildingu istnieją działania, które zamiast przynieść firmie i jej stronie internetowej korzyści biznesowe, narażą ją na karę od Google. Należą do nich choćby niżej wymienione działania.
Liczba zamiast jakości
Nie każdy link ma jakąkolwiek wartość, na przykład odnośniki z podstron niewidocznych lub niezaindeksowanych w Google nie przynoszą żadnych korzyści. Jeden solidny link z wiarygodnego serwisu tymczasem to dobry wybór w przeciwieństwie do setek odnośników słabszej jakości.
Brak wartościowej treści
Kolejnym błędem jest stosowanie linków prowadzących do stron pozbawionych interesujących treści. Warto oferować użytkownikom publikacje wysokiej jakości, poradniki, studia przypadku lub narzędzia.
Nagły wzrost liczby linków
Nie należy decydować się na jednorazowe zdobycie ogromnej liczby linków, ponieważ algorytmy wyszukiwarek mogą uznać takie działanie za podejrzane. Link building to proces długoterminowy, wymagający cierpliwości. Zamiast więc nastawiać się na szybki efekt, zdecyduj się na konsekwentne, regularne działania.
Brak różnorodności linków
Aby zwiększyć wiarygodność serwisu z perspektywy Google, postaw na odnośniki z różnych miejsc, a nie jednej domeny. Postaraj się o linki z rozmaitych rodzajów stron, zarówno prestiżowych portali, ja i mniejszych, ale dopasowanych tematycznie do Twojej branży blogów.
Linki ukryte lub niewidoczne
Umieszczanie linków w niewidocznym dla użytkowników miejscu jest sprzeczne z wytycznymi Google, a więc może doprowadzić do zmniejszenia widoczności strony internetowej. Dlatego pamiętaj, by odnośniki były widoczne i naturalnie wplecione w treść.
Używanie narzędzi do automatycznego linkowania
Unikaj również korzystania z narzędzi masowo generujących linki – wykorzystując je, możesz narazić się na karę od Google za stosowanie nieetycznych metod jak produkcja niskiej jakości odnośników i spamowanie. Zamiast takich narzędzi wybierz manualne budowanie profilu linków, które wymaga więcej pracy, ale z czasem przynosi korzyści. Aktualnie praca nad link buildingiem stanowi duże wyzwanie, często wymaga zaawansowanej wiedzy, choćby dotyczącej obsługi licznych narzędzi i analizy konkurencji. Jeśli więc nie zajmujesz się pozycjonowaniem na co dzień, dobrą decyzją będzie skorzystanie ze wsparcia specjalistów – zapraszamy do kontaktu z naszą agencją www.ibif.pl/kontakt i rozważenia współpracy z ekspertami SEO.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!
Komentarze