Blog

Targetowanie kontekstowe czy behawioralne? Czym są i które z nich wybrać?

Autor:  IBIF
04.11.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   3
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Alicja prowadzi sklep z niszowym perfumami dla kobiet. Tworzy reklamę, ale niestety – jak się okazuje po analizie jej wyników – oferta wyświetliła się głównie mężczyznom na portalach o elektronice. Nie trafiła więc do potencjalnie zainteresowanych danym produktem osób. Ten prosty przykład pokazuje, dlaczego targetowanie, czyli odpowiednie określenie odbiorców, jest ważne.

Spis treści:

  1. Co to jest targetowanie i co dzięki niemu zyskujesz?
  2. Targetowanie kontekstowe – co to za kierowanie kampanii?
  3. Targetowanie behawioralne – co to za ukierunkowanie reklamy?
  4. Targetowanie, które zwiększa skuteczność reklam
  5. Który rodzaj targetowania wybrać?
  6. Targetowanie reklam – jak zrobić je dobrze?

Co to jest targetowanie i co dzięki niemu zyskujesz?

Targetowanie — co to jest? Być może, jako przedsiębiorca, który ma własną stronę internetową, nigdy o tym nie słyszałeś/aś. Warto wiedzieć, czym jest targetowanie reklam i jakie rodzaje targetowania istnieją, jeśli chcesz skutecznie prowadzić kampanie reklamowe w sieci.

Targetowanie to inaczej kierowanie lub ukierunkowanie. Targetowanie reklam pozwala skutecznie dotrzeć do właściwej grupy odbiorców, zwiększając efektywność kampanii marketingowych. Możesz więc wyobrazić je sobie jako nadanie odpowiedniego kierunku Twojej reklamie do klienta.

Bez targetowania Twoja propozycja trafi do wszystkich – do bezimiennego tłumu, który nawet jej nie zauważy, a co dopiero zapamięta czy kupi produkt. Trudno spodziewać się jakichkolwiek zysków, kierując reklamę do kompletnie niezainteresowanych nią osób. Bez odpowiedniego targetowania nie można liczyć na żaden przychód.

W idealnym scenariuszu rozwoju firmy pieniądze zainwestowane w reklamę się zwracają, Twoja marka staje się rozpoznawalna, a produkty lub usługi są zamawiane. Chcesz zrealizować taki scenariusz? Postaw więc na targetowanie, dzięki któremu skierujesz reklamę do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Stosując umiejętne targetowanie klientów, zyskujesz klientów i nie tracisz pieniędzy. Jest ono pierwszym, niezbędnym krokiem na drodze Twojej reklamy do klientów.

Koniecznie trzeba pamiętać, że targetowanie reklam różni się w zależności od platformy. Google Ads bazuje na słowach kluczowych, intencjach użytkowników i historii wyszukiwań. Z kolei Meta Ads (Facebook, Instagram) wykorzystuje szczegółowe dane demograficzne, zainteresowania i aktywność w mediach społecznościowych. Każda z tych platform daje różne możliwości targetowania, dlatego stosuje się odmienne strategie i na rozmaite sposoby optymalizuje kampanie reklamowe.

Możesz wybrać targetowanie kontekstowe lub targetowanie behawioralne. Czym cechują się te rodzaje targetowania? Zobacz, czytając dalej.

Targetowanie kontekstowe – co to za kierowanie kampanii?

Na czym polega targetowanie kontekstowe? Jak wskazuje dookreślający je przymiotnik, sprowadza się ono do osadzenia reklamy w kontekście. Twój przekaz otoczy więc powiązana z nim tematycznie treść.

Wykorzystując targetowanie kontekstowe, marka, która oferuje dziecięce ubranka, opublikuje swoją reklamę na portalu z poradami dla rodziców. Będzie mogła wówczas liczyć na to, że czytelnicy artykułów parentingowych zajrzą do sklepu z odzieżą dla maluchów. Nawet jeśli nie zamówią żadnego ubranka od razu, to możliwe, że marka pozostanie w ich pamięci i wrócą do witryny, kiedy będą potrzebowali na przykład czapki dla swojej pociechy.

Biuro podróży może zaś wyświetlać reklamę targetowaną na portalu podróżniczym, który chętnie odwiedzają osoby planujące wyjazd bądź lubiące czytać o wyprawach w różne zakątki świata. Czyli, dzięki nowoczesnym narzędziom, reklamodawcy mogą kierować swoje komunikaty do konkretnych użytkowników, którzy wykazali zainteresowanie danym produktem lub usługą. Reklama targetowana kontekstowo nie prezentuje się agresywnie. Występuje jakby w swoim naturalnym otoczeniu.

Zdecyduj się na ukierunkowanie oparte na tematach, jeśli:

  • planujesz udostępnić reklamy w witrynach o tematyce podobnej do Twojej,
  • zakres Twoich produktów bądź usług jest szeroki.

Targetowanie kontekstowe na słowa kluczowe w Google Ads wybierz, jeśli:

  • chcesz, aby Twoja reklama pojawiała się użytkownikom wyszukującym określone frazy,
  • zależy Ci na dotarciu do osób aktywnie szukających produktów lub usług związanych z Twoją ofertą,
  • planujesz rozszerzyć swoje działania o kampanię w sieci reklamowej, gdzie reklamy graficzne wyświetlają się na stronach o podobnej tematyce.

Aby rozpocząć targetowanie kontekstowe, trzeba dobrać odpowiednie słowa kluczowe do kampanii w sieci wyszukiwania. System dopasuje je do zapytań użytkowników i wyświetli reklamy w górnej części wyników wyszukiwań.

Tworząc kampanię w sieci reklamowej, trzeba określić jakie strony internetowe, najlepiej nawiązują do twojej usługi, lub produktów i ustawić wyświetlanie reklam graficznych na wskazane strony. Dodatkowo możesz utworzyć specjalną grupę odbiorców, którzy wykazali zainteresowanie skorzystaniem z usługi na podstawie historii wyszukiwań. Jest to skuteczny model działania w przypadku budowania świadomości marki.

Targetowanie behawioralne – co to za ukierunkowanie reklamy?

Zapewne nie raz zdarzyło Ci się szukać jakiegoś produktu w internecie, przeglądać konkurencyjne witryny i czytać opinie. Jeśli na przykład interesował Cię zakup kremu matującego na dzień, po jakimś czasie na odwiedzanych przez Ciebie portalach mogły zacząć pojawiać się reklamy marek kosmetycznych. Oznacza to, że prawdopodobnie wyświetliła Ci się reklama targetowana lub kampania targetowana behawioralne, czyli dopasowana do Twojego niedawnego zachowania w sieci. Historia Twojej przeglądarki pokazała, jakie oferty mogą Cię zainteresować.

Definicja targetowania behawioralnego opisuje je jako sposób kierowania reklamy, który uwzględnia zachowania użytkowników w sieci. Targetowanie behawioralne uwzględnia to, jakie dana osoba:

  • odwiedza witryny,
  • czyta artykuły,
  • ogląda filmy,
  • subskrybuje portale,
  • wyszukuje hasła w wyszukiwarce.

Behawioralne targetowanie opiera się na analizie zachowań internautów, co pozwala lepiej dopasować przekaz reklamowy do ich potrzeb. Algorytm, tworząc profile odbiorców potencjalnie zainteresowanych reklamą, uwzględnia także, ile czasu ktoś spędza na danym portalu i jak często go odwiedza. Również w mediach społecznościowych targetowanie umożliwia precyzyjne docieranie do użytkowników na podstawie ich zainteresowań i interakcji z treściami. Skuteczne wyświetlanie reklam to niebywale ważny element każdej strategii marketingowej, zwłaszcza w kampaniach internetowych.

Warto również wspomnieć o Meta Ads, platformie reklamowej, która mocno opiera się na targetowaniu behawioralnym oraz zainteresowaniach użytkowników. Na Meta Ads reklamy są kierowane na podstawie danych o aktywności online użytkowników – ich wcześniejszych wyszukiwaniach, kliknięciach, interakcjach czy preferencjach. Jest to typ reklamy, którą twórcy kampanii tworzą z myślą o precyzyjnym dotarciu do osób najbardziej zainteresowanych danym produktem lub usługą. Dzięki temu, że dokładnie analizujemy działania użytkowników w ramach ekosystemu Meta (Facebook, Instagram, Messenger) tworzymy skuteczne kampanie, które odpowiadają na realne potrzeby odbiorców.

Warto też wspomnieć o targetowaniu demograficznym, czyli opartym na danych demograficznych osób – ich wieku, płci, wykształceniu, stylu życia i dochodach. Dla firm działających lokalnie ważne jest też geotargetowanie, które uwzględnia miejsca aktualnego pobytu ludzi. Tym samym kampanie reklamowe oparte na targetowaniu pozwalają na precyzyjne dotarcie do użytkowników o określonych preferencjach.

Targetowanie, które zwiększa skuteczność reklam

W dobie cyfryzacji internet stał się głównym kanałem reklamowym, w którym targetowanie odgrywa ważną rolę. Nowoczesne możliwości targetowania sprawiają, że reklamodawcy mogą dostosować przekaz do szczegółowych preferencji odbiorców, a wybór odpowiedniej grupy docelowej to jeden z najważniejszych etapów planowania kampanii reklamowej. Selekcja konsumentów pozwala na ograniczenie marnowania budżetu reklamowego i zwiększenie skuteczności kampanii. Jednak, żeby kampania reklamowa odniosła sukces, targetowanie musi być dobrane w największym stopniu do potrzeb i zachowań użytkowników. Skuteczne targetowanie bierze pod uwagę wiele czynników, takich jak wiek, płeć, zainteresowania i wcześniejsze interakcje z marką.

Który rodzaj targetowania wybrać?

Istnieją różne rodzaje targetowania, takie jak kontekstowe, behawioralne, predykcyjne czy demograficzne, które można dostosować do potrzeb kampanii.

Coraz bardziej popularne staje się targetowanie behawioralne, które pozwala dokładniej opisać odbiorcę reklamy, jego zainteresowania i zachowania. Właściciele firm stają się świadomi tego, że im precyzyjniej określą swoją grupę docelową, tym lepiej dla kondycji ich działalności.

Targetowanie kontekstowe nie wymaga obszernej wiedzy o kliencie. Tymczasem wiele firm doświadczyło tego, jak ważne jest adresowanie komunikatu do precyzyjnie scharakteryzowanych osób. Informacje dotyczące odbiorców w targetowaniu kontekstowym ograniczają się do czytanych przez nich treści. Ponadto reklama targetowana kontekstowo pojawia się czasem przy artykułach o negatywnym przekazie – na przykład kampania o samochodach elektrycznych może wystąpić przy wpisie o wadach tych aut. Polecamy testowanie obu rodzajów targetowania i kontrolowanie ich wyników. Bez takich działań trudno rzetelnie ocenić, który typ ukierunkowania wybrać.

Dzięki ukierunkowaniu kontekstowemu i behawioralnemu osoby potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą zobaczą opublikowaną przez Ciebie reklamę targetowaną. Obie opcje targetowania ciągle się rozwijają i dostosowują w zależności od liczby danych. Jeśli udostępnisz im więcej informacji, Twoją ofertę zobaczą bardziej zainteresowane nią osoby.

Targetowanie predykcyjne wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do przewidywania przyszłych zachowań klientów i lepszego dopasowania reklam.

Które targetowanie lepiej wybrać? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo zbyt wiele firm o różnej specyfice walczy o uwagę klientów na rynku. Może się okazać, że jednej marce zyski przyniesie targetowanie kontekstowe, innej natomiast targetowanie behawioralne.

Targetowanie reklam – jak zrobić je dobrze?

Targetowanie to niebywale ważny element skutecznej reklamy. Targetowanie pokazuje, jak istotne jest poznanie klientów firmy i charakterystyka ich zachowań. Niektóre firmy stosują nawet targetowanie autorskie, tworząc własne algorytmy analizy danych w celu jeszcze lepszego dopasowania reklam.

Ideą targetowania jest dopasowanie reklamy do odbiorcy. Jeśli nie śpieszysz się z uruchomieniem kampanii i masz czas na przygotowanie materiałów, wybór rodzaju targetowania nie ma aż tak dużego znaczenia – w obu przypadkach trzeba zebrać odpowiednią ilość danych i przygotować reklamę. Różnica tkwi w kosztach kliknięcia: targetowanie oparte na słowach kluczowych jest zazwyczaj skuteczniejsze, ale i droższe w porównaniu do innych metod.

Chcesz, by Twoja reklama trafiła do zainteresowanych nią osób, a nie do niewłaściwych jak w przypadku występującej we wstępie Alicji? Korzystaj więc z targetowania. Jeśli potrzebujesz pomocy w odpowiednim ukierunkowaniu kampanii, skontaktuj się z nami:https://www.ibif.pl/kontakt. Nasi specjaliści zadbają o takie targetowanie reklamy, aby dotarła ona do Twoich potencjalnych klientów po dokładnej analizie preferencji klientów. To pozwala na dopasowanie reklam do indywidualnych potrzeb i oczekiwań odbiorców.

Zainwestuj we współczesne strategie marketingowe, które wymagają precyzyjnego targetowania. Dbamy o to, aby reklamodawcy nie tracili budżetu na nieefektywne działania.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   3
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.