Blog
Jak zaprojektować landing page, który przekonuje do działania?
Prowadzisz kampanię marketingową? Chcesz przejrzyście zaprezentować ofertę i portfolio? A może planujesz zdobyć nowych czytelników newslettera lub uczestników szkolenia? Bez względu na to, który z celów zamierzasz zrealizować, w jego urzeczywistnieniu pomoże Ci landing page. Jak zaprojektować stronę lądowania, która zdobywa kolejne osoby zainteresowane ofertą? Podpowiedzi znajdziesz w artykule!
Spis treści:
- Czym jest landing page?
- Landing page – budując go, pamiętaj o kwestiach technicznych
- Jak stworzyć landing page, który przynosi zyski?
- Persona marketingowa a strona docelowa
- Landing page jako odpowiedź na pytania klienta
- Strona lądowania, która eliminuje obawy klienta
Czym jest landing page?
Landing page, czyli stronę docelową, tworzy się, aby zachęcić użytkowników do działania. Nie musi to być wyłącznie zakup produktu lub usługi.
W świecie online różnorodne komunikaty, propozycje produktów i usług, filmy, grafiki i fotografie wręcz osaczają konsumentów. Niełatwo przyciągnąć uwagę kogokolwiek, a co dopiero zatrzymać ją na dłużej, a następnie przekonać odbiorcę do jakiejś czynności. Dlatego tworzenie dobrego landing page wymaga sporego wysiłku. Musisz dokładnie przemyśleć wszystkie elementy istniejące w jego ramach. Niewskazane są wszelkie rozpraszacze, które odrywają uwagę użytkownika od strony lądowania, na przykład linki kierujące osobę w inne miejsce.
Kiedy stworzyć landing page? Stronę lądowania możesz zaprojektować, jeśli:
- chcesz skłonić potencjalnych klientów do pobrania e-booka lub zapisów na webinar,
- wprowadzasz na rynek nowe produkty lub usługi,
- planujesz akcję promocyjną,
- sprzedajesz kurs online.
Strona lądowania często funkcjonuje jako jeden ze skutecznych elementów lejka sprzedażowego. Na landing page’u możesz na przykład proponować zapis na webinar, podczas którego uczestnicy zdobędą darmową wiedzę, a Ty będziesz mieć możliwość prezentacji swojej płatnej oferty.
Landing page – budując go, pamiętaj o kwestiach technicznych
Strona lądowania to przede wszystkim przekonujące treści uatrakcyjnione przez odpowiednio dobrane grafiki i fotografie. Landing page nie będzie jednak działał poprawnie, jeśli nie zadbasz o elementy techniczne. Dlatego tworząc stronę docelową:
- dostosuj ją do urządzeń mobilnych,
- podłącz do niej narzędzia analityczne, takie jak Piksel Facebooka i Google Analytics,
- skonfiguruj jej połączenie z newsletterem,
- zadbaj o jej krótki czas ładowania,
- przygotuj ją na spore obciążenie serwera,
- zainstaluj certyfikat SSL,
- umieść pliki cookies i politykę prywatności.
Przed ostateczną publikacją landing page’a, sprawdź, czy któraś z powyższych kwestii nie została pominięta.
Jak stworzyć landing page, który przynosi zyski?
O wymienione powyżej elementy techniczne trzeba zadbać na każdej stronie lądowania, często bez względu na to, jakiej branży, produktów i usług dotyczy. Czego jednak potrzebujesz, by przekonać do działania jak największą liczbę osób? Dowiesz się tego z dalszej części artykułu.
Na początku warto pamiętać, że stworzenie landing page’a proponującego zapis na darmowy webinar wymaga mniej pracy niż kreacja strony lądowania sprzedającej kurs w cenie 2 tysięcy złotych. Weź też pod uwagę lejek sprzedażowy, na który składają się komunikaty prowadzące do sprzedaży. Strony lądowania często stanowią jego część. W kontekście lejka zadaj sobie pytanie o to, ile razy zdarzyło Ci się kupić produkt po pierwszym zetknięciu z nową na rynku marką. Prawdopodobnie wcale lub niewielką liczbę razy, bo firma nie zyskała od razu Twojego zaufania. Lejek sprzedażowy przedstawia sprzedaż jako proces, podczas którego klient musi wiele razy zobaczyć ofertę i się z nią zapoznać, by w końcu się na nią zdecydować.
Persona marketingowa a strona docelowa
Zanim napiszesz pierwsze zdanie swojej strony lądowania, poznaj osoby, do których kierujesz komunikat. Adresując treści na landing page’u do każdego, niestety wcale nie dotrzesz do wszystkich. Takie osoby po prostu nie istnieją. Dlatego trafisz raczej do nikogo...
Jak się rozprawić z niewiedzą dotyczącą potencjalnych klientów? Choćby tworząc personę marketingową za pomocą odpowiedzi na poniższe pytania:
- Kim jest? (Podaj wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód, wykształcenie i zainteresowania osoby),
- Jak przebiega jej dzień? (Kiedy wstaje i kładzie się spać? Co należy do jej codziennych obowiązków?),
- Jakie ma potrzeby? (Zastanów się, jakie treści interesują Twoich potencjalnych klientów w internecie? Na jakie pytania szukają odpowiedzi?)
Kiedy już odpowiesz na pytania odwołujące się do tożsamości klienta, przemyśl kwestie relacji osoby z Twoją ofertą. Zastanów się:
- Co może go blokować przed podjęciem decyzji? Jakie ma obawy?
- W jaki sposób podejmuje decyzje zakupowe?
- Z jakiego miejsca przychodzi na stronę lądowania?
Nie wiesz, skąd czerpać odpowiedzi na przywołane pytania? Mało trafnym pomysłem będzie na pewno oparcie procesu tworzenia persony na danych pochodzących z własnej wyobraźni. Odpowiadając na pytania, sięgaj do prawdziwych informacji. Pozyskasz je, przeprowadzając badania demograficzne, wywiady i ankiety oraz korzystając z narzędzi do monitoringu internetu, takich jak Brand24, Sotrender czy Mention. Ważnych danych dostarczy Ci również Google Analytics. Obserwuj również fora tematyczne, facebookowe grupy oraz posty konkurencji komentowane przez klientów.
Konstruowanie persony marketingowej potraktuj jak wciągające śledztwo. Dzięki niemu poznasz swoich klientów, a następnie stworzysz landing page bez poczucia błądzenia w trakcie szukania właściwych słów i grafik.
Landing page jako odpowiedź na pytania klienta
Lista pytań, które warto zadać podczas projektowania strony lądowania, nie kończy się na kwestiach dotyczących persony. Landing page ma skłonić do działania. Dlatego bez względu na to, czy zachęcasz do zapisu na darmowy webinar, czy nakłaniasz do zakupu luksusowych produktów, strona lądowania powinna precyzyjnie wskazywać, co klient zyska. Publikowane na niej treści muszą odpowiadać na takie pytania użytkownika jak:
- Czy i w jaki sposób zmieni się moje życie, jeśli skorzystam z oferty?
- Czy zakończę zmagania z czymś trudnym, co kosztuje mnie zbyt wiele pracy lub pieniędzy?
Prezentując ofertę na landing page’u, możesz użyć języka korzyści. Jak to zrobić? Przedstawiając kolejno cechę, zaletę i korzyść swojej propozycji. Cecha jest właściwością produktu, na przykład jego metodą działania. Zaleta wynika z cechy, a korzyść (odnosząca się do zysku klienta) z zalety. Przykładowo możesz oferować nowy model sportowego obuwia, którego cechą jest wzmocniona podeszwa, zaletą amortyzacja, a korzyścią brak kontuzji, przez które klient musiałby zrezygnować na jakiś czas z treningów. Możesz wymienić bardzo wiele korzyści. Najważniejsze, by trafiały one do stworzonej persony marketingowej. Inne korzyści skłonią do zakupu osobę trenującą jedynie dla zachowania zdrowia, a inne kogoś, kto uprawia sport zawodowo.
Strona lądowania, która eliminuje obawy klienta
Jak stworzyć maksymalnie skuteczny landing page? Nie wystarczy do tego prezentacja korzyści. Musisz jeszcze pamiętać o rozprawieniu się z obawami i wątpliwościami klienta. Zakupy wiążą się z wyborem oferty dopasowanej do aktualnych potrzeb, konkurencja na rynku jest spora, a większość osób nie chce pozbywać się swoich zarobionych w trudzie pieniędzy. Dlatego na landing page’u musisz zniwelować ewentualne obawy klienta, zanim przejdzie on do konkurencji i tam znajdzie produkt w pełni zaspokajający jego oczekiwania.
Prezentując ofertę na stronie lądowania musisz wyeliminować wątpliwości klienta ściśle odnoszące się do Twojej propozycji. Ważne są też odpowiedzi na typowe pytania konsumenta takie jak:
- Czy osobie, która proponuje dane usługi lub produkty, można zaufać?
- Dlaczego muszę akurat tyle zapłacić? Czy to nie jest za drogo i czy znajdę gdzieś tańszą ofertę?
Jeśli chodzi o pierwszą obawę, trzeba pamiętać, że potencjalny klient potrzebuje wielu zetknięć z marką, aby obdarzyć ją zaufaniem. Jak możesz zwiększyć swoją wiarygodność na landing page’u? Na przykład przedstawiając na stronie docelowej społeczny dowód słuszności w formie referencji wystawionych przez osoby, które już skorzystały z Twojej oferty. Opinie powinny zawierać konkretne i ważne z punktu widzenia klientów kwestie.
Na wątpliwości konsumenta dotyczące ceny możesz odpowiedzieć na rozmaite sposoby w zależności od specyfiki swojej oferty. Jeśli na przykład proponujesz szkolenie, na którym słuchacze zdobywają wiedzę rozwijającą ich zawodowe umiejętności, pokaż im, ile razy większą kwotę od obecnej zarobią po kursie dzięki nowym kwalifikacjom. Kurs należy więc traktować raczej jako szybko zwracającą się inwestycję, a nie jedynie wydatek.
Prezentując korzyści oferty i rozwiewając obawy klientów na landing page’u, posługuj się językiem odbiorców. Zaczerpnij wiedzy na temat używanych przez nich sformułowań i sposobu mówienia o problemach, odwiedzając na przykład grupy facebookowe.
Chcesz zaprojektować landing page, ale brakuje Ci czasu na jego stworzenie i szukasz pomocy specjalisty w tym zakresie? Zapraszamy do poznania oferty naszej agencji marketingowej i kontaktu: www.ibif.pl/kontakt. Z chęcią zajmiemy się kreacją strony lądowania dopasowanej do potrzeb Twojej działalności.
Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!
Komentarze