Blog
CTR – czym jest ten współczynnik i jak go zwiększyć?
Inwestujesz w kampanie Google Ads lub pozycjonowanie, ale liczba odwiedzin strony internetowej Cię nie zadowala? W poniższym artykule przedstawiamy jedną z metod poprawy tej sytuacji – optymalizację CTR. Decydując się na opisane działania, przyciągniesz do serwisu więcej potencjalnych klientów. Czym dokładnie jest CTR oraz jak go zwiększyć w kampaniach Google Ads i podczas pozycjonowania? Sprawdź!
Spis treści:
- Co to jest wskaźnik CTR i jak go obliczyć?
- Gdzie warto monitorować CTR?
- Jaki CTR jest uznawany za dobry?
- CTR w Google Ads
- Jak zwiększyć CTR w Google Ads?
- CTR w SEO
- Jak zwiększyć CTR w SEO?
Co to jest wskaźnik CTR i jak go obliczyć?
CTR (ang. click through rate), czyli podawany w procentach wskaźnik klikalności, pomaga mierzyć skuteczność działań marketingowych. Opisuje on relację liczby kliknięć użytkowników w reklamę bądź link w wynikach wyszukiwania do liczby wyświetleń. By lepiej zrozumieć, czym jest CTR, można go zastosować w pozainternetowej rzeczywistości. Wyobraź sobie sklepową witrynę codziennie mijaną przez spieszących się przechodniów. Jeśli przejdzie obok niej 100 osób, spośród których 5 wejdzie do środka, omawiany współczynnik wyniesie 5%. Atrakcyjniejsza witryna zwiększa szansę na pozyskanie potencjalnego klienta. Tak samo działa intrygujący nagłówek reklamy czy artykułu w Internecie.
Czy jednak do oceny efektywności kampanii wystarczy wyłącznie analiza wskaźnika klikalności? Niestety nie – konieczne będzie choćby porównanie go ze współczynnikiem konwersji (procentem osób, które podjęły oczekiwaną akcję po kliknięciu) oraz odrzuceń (odsetka użytkowników, którzy odwiedzili stronę, ale nie podjęli na niej żadnych kolejnych działań).
Gdzie warto monitorować CTR?
Wskaźnik klikalności odgrywa ważną rolę w przypadku:
- kampanii PPC (Pay Per Click) – wyższa klikalność może obniżyć koszt za kliknięcie (CPC),
- reklam w social mediach – w serwisach takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn wysoki CTR może świadczyć o atrakcyjnej kreacji reklamowej,
- pozycjonowania stron – Google bierze pod uwagę CTR w wynikach wyszukiwania,
- e-mail marketingu – wysoki CTR w kampaniach e-mailowych wskazuje choćby na skuteczność tematu wiadomości.
Jaki CTR jest uznawany za dobry?
Jednoznaczne określenie wartości dobrego współczynnika klikalności jest niemożliwe. Jego wysokość zależy od mnóstwa czynników, do których zalicza się m.in. branża, typ kampanii i rodzaj fraz kluczowych. Z drugiej strony przyjmuje się, że na przykład wskaźnik wynoszący od 2 do 5% jest dobrym wynikiem w przypadku kampanii Google Ads. W reklamach w social mediach współczynnik klikalności będzie często niższy (1-3%). W wynikach organicznych wyszukiwania (SEO) średni CTR pierwszej pozycji może przekraczać nawet 20%, za dobry wynik można jednak uznać też ten wynoszący od 5 do 10%. Podobnie w przypadku kampanii e-mail marketingowych CTR wynosi często więcej – 12-25%.
CTR w Google Ads
W kampaniach Google Ads CTR bezpośrednio wpływa na ich wynik jakości. Im jest on wyższy, tym lepiej – kreacja reklamowa odpowiada na oczekiwania użytkowników. Trzeba jednak wziąć pod uwagę też to, w jaki sposób wskaźnik klikalności łączy się z konwersjami. Jeśli duża liczba osób klika w reklamę, ale nie prowadzi to do podjęcia kolejnych działań, np. zakupu, może to oznaczać marnowanie budżetu.
CTR a współczynnik odrzuceń w Google Ads
Dzięki połączeniu Google Ads z Google Analytics, zyskasz dostęp do danych dotyczących współczynnika odrzuceń – odsetka sesji w serwisie, w czasie których użytkownicy przeglądali wyłącznie jedną stronę, nie dodali produktu do koszyka ani nie przeszli na inną podstronę serwisu.
Zdarza się, że kampania reklamowa ma niższy CTR, ale równocześnie niski współczynnik odrzuceń. W związku z tym jest dość efektywna, mimo że nie powoduje aż tak wielu kliknięć. Jeśli natomiast zarówno CTR, jak i współczynnik odrzuceń są wysokie, może to oznaczać, że reklama skutecznie przyciąga uwagę użytkowników, jednak strona docelowa nie spełnia ich oczekiwań, przez co szybko opuszczają oni serwis.
Jak zwiększyć CTR w Google Ads?
Wysoki współczynnik klikalności nie bierze się znikąd. Jest efektem przemyślanej strategii, w której uwzględniono właściwe słowa kluczowe, grupy docelowe i wiele innych ważnych kwestii. Jak więc zwiększyć CTR w Google Ads?
Dokładnie określ swoją grupę docelową
Zanim utworzysz kampanię, dowiedz się, kto jest Twoim idealnym klientem. Opisz jego potrzeby, zainteresowania i zachowania. Zadaj też sobie pytania: kto kupi mój produkt? Jakie problemy klienta rozwiązuje moja oferta? Dzięki precyzyjnemu określeniu grupy docelowej Twoje kreacje reklamowe staną się bardziej trafne i spersonalizowane. Jeśli na przykład sprzedajesz akcesoria fitness, zamiast kierować kampanie do ogółu osób lubiących sport, czasem lepiej skoncentrować się na osobach regularnie ćwiczących w domu.
Stwórz osobne grupy reklamowe dla różnych lokalizacji
Twoja firma działa wyłącznie na lokalnym rynku? Skonfiguruj więc reklamy tak, by kierować je do osób zamieszkujących interesujące Cię lokalizacje. Dzięki temu kampania trafi do rzeczywiście zainteresowanych nią odbiorców – użytkownicy, widząc nazwę swojej miejscowości, chętniej klikną w reklamę.
Dopasuj słowa kluczowe do potrzeb klientów
Warto również docenić rolę precyzyjnie opisujących oczekiwania klientów słów kluczowych. Unikaj ogólnych fraz jak np. „usługi ogólnobudowlane”. Wybierz zamiast nich choćby „remonty mieszkań w Krakowie”. Zwiększysz w ten sposób trafność kampanii i ich CTR. Używaj fraz długiego ogona, czyli bardziej szczegółowych, mniej konkurencyjnych zapytań. Mogą one przynieść lepsze rezultaty, ponieważ kierują reklamę do osób dokładnie wiedzących, czego szukają.
Dodaj wykluczające słowa kluczowe
Ważnym elementem strategii są też wykluczające słowa kluczowe. Czasami reklama wyświetla się po wpisaniu frazy niemającej niczego wspólnego z promowaną ofertą. Proponując np. ekskluzywne usługi bądź produkty, dodaj wykluczające słowa jak „tanie”, „zniżki” i „promocje”. Zapobiegniesz dzięki temu marnowaniu budżetu na kliknięcia osób szukających najtańszych ofert.
Zadbaj o atrakcyjną treść
Tekst kreacji reklamowej powinien być zwięzły i przekonujący. W końcu w dużej mierze odpowiada on za to, czy użytkownik kliknie w reklamę. Możesz na przykład użyć w treści języka korzyści, który nie przedstawia cech oferty, ale mówi o zyskach, jakie przyniesie klientowi wybór danego rozwiązania. Na przykład zamiast opisywać cechę sportowego stroju, jaką jest oddychający materiał, lepiej przedstawić korzyść – poczucie świeżości nawet podczas najintensywniejszego treningu. Nie zapominaj też o CTA (call to action), np. „kup teraz”, „zyskaj rabat”, ponieważ ma ono znaczenie dla wzrostu CTR.
Dodaj dynamiczne odliczanie
Google Ads pozwala na wstawienie licznika odliczającego czas do konkretnego momentu, np. zakończenia promocji czy startu wydarzenia. Odliczanie aktualizuje się na bieżąco, więc użytkownicy zawsze widzą aktualny czas pozostający do końca oferty. Dynamiczne odliczanie możesz wykorzystać w przypadku wyprzedaży, promocji sezonowych bądź ofert last minute.
Odwołaj się do emocji
Kampanie oparte na emocjach mają większą moc przyciągnięcia uwagi. Zastanów się, co powinna poczuć osoba szukająca Twoich produktów lub usług, widząc kreację reklamową. Jeśli sprzedajesz zapachowe świece, opisz ciepłą, harmonijną atmosferę, jaką tworzy połączenie ognia i aromatu. W ten sposób wzbudzisz emocje, pobudzisz zmysły i zwiększysz szansę na kliknięcia.
Ulepsz kampanię wizualnie
Jak jeszcze wyróżnić swoją ofertę? Koniecznie zadbaj o spójne z identyfikacją wizualną marki grafiki, zdjęcia, kolory i fonty. Unikaj stockowych obrazów – autentyczne zdjęcia Twoich produktów wzbudzą większe zaufanie.
Przetestuj różne warianty reklam
Nie istnieje jedno rozwiązanie sprawdzające się we wszystkich kampaniach. Dlatego śledź różne wersje reklam, aby zweryfikować, która z nich generuje najwyższy CTR. Na optymalizację treści reklam, nagłówków, CTA i obrazów pozwalają testy A/B.
Skorzystaj z rozszerzeń
Aby zwiększyć CTR, warto też dodać rozszerzenia reklam, które wyróżnią ogłoszenie w wynikach wyszukiwania. Dzięki uzupełniającym szczegółom, takim jak numer telefonu, lokalizacja, linki do podstron czy promocje, ułatwisz użytkownikom znalezienie potrzebnych informacji. Rozszerzenia sprawiają ponadto, że reklama zajmuje więcej miejsca i staje się bardziej widoczna.
CTR w SEO
Współczynnik klikalności jest też odpowiednią miarą efektywności pozycjonowania. Z jednej strony wpływa na ranking strony, a z drugiej – rośnie razem z jej pozycją w wynikach wyszukiwania. Im wyżej znajduje się serwis, tym większa szansa, że użytkownicy klikną w prowadzący do niego link.
Jak zwiększyć CTR w SEO?
Samo pojawianie się strony na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania to ogromny sukces. Aby zwiększyć CTR w SEO, warto dodatkowo zawalczyć o wyróżnienie się na tle konkurentów.
Zoptymalizuj tytuły i opisy stron
Tytuły i opisy serwisów przyciągają uwagę użytkowników, dlatego warto poświęcić chwilę na ich dopracowanie. Pamiętaj jednak, że Google nie zawsze wyświetla dokładnie takie treści, jakie zostaną ustawione. Tworząc meta title i meta description, uwzględnij ich optymalną długość. Google zazwyczaj wyświetla meta description o szerokości wynoszącej do około 920 pikseli (przekłada się to na długość do około 155 znaków ze spacją) oraz title wynoszące około 580 pikseli (przekładające się na około 50-60 znaków). Są to wartości odpowiednie dla desktopu. W przypadku urządzeń mobilnych dostępna przestrzeń jest nieco większa. Niektóre znaki zajmują więcej miejsca, np. litera „W” jest szersza od „I”, dlatego ostateczna długość tytułów i opisów stron może się różnić w zależności od użytych słów.
Możesz też testować alternatywne title i meta description, by znaleźć najskuteczniejsze. Dobrym pomysłem będzie również zastosowanie liczb, np. „3 sposoby na…”, a także treści obiecujących rozwiązanie jakiegoś problemu.
Wykorzystaj efekt niedostępności
Reguła niedostępności mówi, że ludzie bardziej pragną rzeczy trudnych do zdobycia lub dostępnych tylko przez krótki czas. Możesz ją wykorzystać do zwiększenia CTR, stosując w tytułach i opisach elementy wzbudzające poczucie ekskluzywności bądź pilności, np. „Promocja kończy się za 12 godzin! Dowiedz się więcej i skorzystaj”.
Użyj opisowych adresów URL
Na CTR wpływa również adres URL, który powinien być zrozumiały dla użytkownika i krótki. Na przykład zamiast adresu typu „www.naszastrona.pl/?p=761” ustaw adres „www.naszastrona.pl/3-sposoby-na-zdrowe-sniadania”. Prezentuje się on przejrzyście i przedstawia użytkownikowi dokładne informacje o treści strony.
Wykorzystaj dane strukturalne
Dzięki danym strukturalnym Twoje podstrony wyróżnią się w wynikach wyszukiwania. Dodatkowe informacje, takie jak ceny produktów, dostępność czy data wydarzenia, przyciągną uwagę użytkowników i skłonią ich do kliknięcia w wynik. Aby zaimplementować dane strukturalne na stronie, należy umieścić właściwe znaczniki schema.org w kodzie HTML. Dodaj też favicon, czyli niewielką ikonę, która będzie się wyświetlać obok adresu URL w rezultatach wyszukiwarki i budować rozpoznawalność marki.
Użyj zdjęć i multimediów
Wyniki wyszukiwania w Google nie ograniczają się do tekstu – grafiki, fotografie i inne multimedia również mogą wpłynąć na CTR. Jeśli Twój serwis zawiera interesujące obrazy lub filmy, zoptymalizuj je pod kątem SEO. Użyj nazw opisowych zamiast domyślnych, np. „niebieskakurtka. jpg” zamiast „IMG451.jpg”. Zmniejsz też rozmiary plików za pomocą ImageOptim lub TinyPNG, a także dodaj obrazy do sitemap.xml, by Google było w stanie łatwo je indeksować. W ten sposób umożliwisz swojej stronie pojawienie się w Google Grafika oraz poprawisz jej wyniki w standardowych rezultatach wyszukiwania. W przypadku bloga kulinarnego zdjęcia potraw wyświetlające się w wynikach wyszukiwania będą przyciągały osoby szukające inspiracji.
Dodaj spis treści
Uzupełnianie artykułów o spis treści pozwala na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania linków do konkretnych sekcji strony. Takie wyniki zajmują więcej miejsca w rezultatach wyszukiwarki, są więc bardziej widoczne i pozytywnie wpływają na współczynnik klikalności.
Popraw wydajność strony
Jeśli strona ładuje się zbyt wolno, użytkownicy mogą zrezygnować z wizyty. Kliknięcie tymczasem jest liczone dopiero wtedy, gdy strona się załaduje. Aby poprawić wydajność, zoptymalizuj obrazy, multimedia i kod strony. Dobrym rozwiązaniem jest także inwestycja w szybszy hosting czy zastosowanie technologii lazy loading, która ładuje obrazy tylko wtedy, gdy stają się one widoczne dla użytkownika podczas przewijania serwisu.
Precyzyjne i wykluczające słowa kluczowe, atrakcyjne tytuły i opisy stron, zoptymalizowane multimedia oraz inne wymienione wyżej elementy zwiększą współczynnik klikalności. Analizuj i udoskonalaj swoje działania, a prędzej czy później zauważysz poprawę omawianego wskaźnika. Jeśli potrzebujesz wsparcia podczas optymalizacji CTR, zapraszamy do kontaktu ze specjalistami z naszej agencji: www.ibif.pl/kontakt.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!